Fellow Travelers

Shearwater uit Austin, Texas bestaat sinds 2001. Jonathan Meiburg en Will Sheff, beiden ook actief in Okkkervil River, konden in laatstgenoemde band hun ei nog niet helemaal kwijt. Melodieuzere en kalmere, naar doorsnee neigende liedjes werden aldus uitgebracht onder de noemer Shearwater. Sheff zit er ondertussen niet meer bij. Het trio is toe aan zijn tweede album voor Sub Pop, na ‘Animal Joy’ en een zelf uitgebrachte instrumentale plaat waarop werd geëxperimenteerd met elektronische drums en gitaarrock (‘Shearwater Is Enron’ uit 2011). Op beide platen zoekt de band naar nieuwe wegen, na het drieluik breed georkestreerde platen die eraan vooraf gingen. De band is duidelijk nog steeds zoekende, want nu krijgen we een plaat met tien covers voorgeschoteld waar we eigenlijk bitter weinig mee kunnen. Dit is er duidelijk eentje voor hen die deze band reeds een warm hart toedragen en het verschil horen tussen de originele liedjes van bijvoorbeeld Xiu Xiu, Folk Implosion, The Baptist Generals en Coldplay (‘Hurts Like Heaven’) om de bekendste namen te noemen. Het interessantste van dit album is, dat Meiburg weet te melden dat ze tevens aan een nieuwe plaat bezig zijn met originele nummers. Misschien heeft Shearwater met dit tussendoortje eindelijk die nieuwe weg die ze al een paar jaar zochten, gevonden. Wel nog leuk om te vermelden: de artiesten die de songs origineel schreven, werken bijna allemaal mee aan het album, maar niet aan het door henzelf geschreven liedjes maar aan een ander liedje, dat ze zo meteen helpen coveren. Elk voegt leuke details toe, maar dit maakt jammer genoeg allemaal het verschil niet. ‘Fellow Travelers’ is en blijft een matig tussendoortje.

Shearwater_FellowTravelers