De halverwege vorig jaar uitgebrachte track ‘What’s Going On’ van de Duitse componist en producer Orson Hentschel uit Düsseldorf schiep hoge verwachtingen. De frenetiek knetterende drums, de enorme spanning en de hypnotiserende cadans die uit iedere donkere noot naar voren kwamen, sloegen in als een bom. Nu is er dan eindelijk het album, met als afsluiter datzelfde ‘What’s Going On’, en hoewel dat nummer nergens wordt overtroffen is het een magistraal geheel geworden. Veelal in dezelfde lijn, zwaar beïnvloed door de compositiemethodes van Steve Reich met zijn klassieke minimal music. Maar dan wel met duidelijk aanwezige en gestaag voortjagende drums, heel wat heftiger en meer op techno en tribal leunend dan het werk van de grote roerganger Reich – maar dat was dan ook een andere tijd. Bijzonder filmisch is het allemaal ook nog eens een keer, Henschel profileert zich niet voor niets als multimedia-artiest, met audiovisuele performances en al. Binnen een track blijft het nooit lang hetzelfde, daar is het spel met dynamiek te sterk voor, het is net of Hentschel af en toe een adempauze neemt en er vervolgens met nieuwe kracht weer induikt. Al met al een schitterend, vernieuwend en hoopgevend debuut.