Fail To Feel Save

Jeff Lohrer, het onbetwiste meesterbrein achter Enabler, speelde eerst in Harlots, een groep waarmee hij in hardcore-middens reeds furore maakte. In 2009 hield de groep op te bestaan en ging Lohrer in loondienst als drummer bij Today Is The Day en Trap Them. De man kan namelijk niet echt stil zitten. Dus richtte hij Enabler op, waarin ook zijn ondertussen ex Amanda Daniels deel van uitmaakte. Op Southern Lord verscheen het krachtige ‘All Hail The Void’, dat een mengeling van punk, hardcore, (death) metal en thrash liet horen. Voor ‘Fail To Free Save’ nam hij alle instrumenten en de zang voor zijn eigen rekening. Zijn bandleden lieten hem in de steek. Straffer nog, ze smeerden hem een rechtszaak aan de broek wegens fysieke en psychische mishandeling. Het is meteen het einde inzake het promoten van de nieuwe plaat van zijn project Enabler. We luisteren echter onbevooroordeeld naar wat hij op ons loslaat. In hardcorekringen vinden ze een aantal nummers op deze plaat te breed gaan, of geschreven voor een groter publiek. Daar hebben wij geen last van. Lohrer is nog net zo kwaad en gefocust als voorheen. Het enige dat de man te verwijten kan vallen, is dat hij zijn instrumenten beter beheerst. Niets mis mee natuurlijk. En met ‘Malady’ een misser tussen de klasbakken heeft gezet (die tweede stem is een ramp). De plaat zet in met het furieuze ‘Suffer To Survive’ en zet een onvervalste portie hardcore met metalinvloeden in. Zijn invallersperiode bij Steve Austins Today Is The Day heeft hem tevens duidelijk hoorbaar beïnvloed. ‘Isolation Sickness’ kon namelijk net zo goed uit Austins brein zijn ontsproten. Dezelfde paranoia, misantropie en haat tegen alles en iedereen spat uit elke noot. En eigenlijk beschrijven die gevoelens de hele plaat, zowel muzikaal als tekstueel. Toegevingen doen lijkt ons niet iets dat aan Lohrer is besteed. Een moeilijk mens om mee samen te leven, dat wel. Vraag het maar aan Austin zelf, die al net zo’n averechtse eenzaat is.

Enabler_Fail_to_Feel_Save
wo 4 mei 2016