Fabula Mendax

We leerden The Monochrome Set kennen door het liedje ‘Eine Symphonie Des Grauens’ op de legendarische verzamelaar ‘Pillows & Prayers’ (Cherry Red) uit 1982. De band stond er samen met genregenoten Five Or Six, Ben Watt en Eyeless In Gaza. De band is actief sinds 1982 en al viel er wel eens een stilte, echt ophouden deden ze niet. Integendeel, de laatste jaren zijn ze weer actiever dan ooit. Met de regelmaat van een klok verschijnt nieuw materiaal, dat niet moet onderdoen met het vroege werk. Dat is ook het geval met de tien liedjes op ‘Fabula Mendax’, gebaseerd op een manuscript geschreven door Armande de Pange in de vijftiende eeuw. Ze was een van de vrouwen die in het spoor van Jeanne d’Arc de chaos van de Honderdjarige Oorlog meemaakte en de avonturen die d’Arc meemaakte. The Monochrome Set gebruikt die verhalen voor de teksten die de liedjes van een intellectuele toets voorzien. De muziek zelf is vintage The Monochrome Set zoals we die al doorheen die tientallen jaren hebben leren kennen. Al hebben we de indruk dat de band op ‘Fabula Mendax’ zichzelf heeft overtroffen. Elk nummer zit namelijk heel ingenieus in elkaar, met extra begeleiding door een werkloos vampier-ensemble dat ze ergens tegen kwamen (zo gaat de legende). ‘Summer Of The Demon’ zit bijvoorbeeld vol fiddle, terwijl ‘Throw It Out The Window’ een heerlijke indie-meezinger is geworden. Geen van de tien nummers moet onderdoen voor een ander. Een hele prestatie voor een band die in het begin van de postpunk al in de voorhoede stond.

TheMonochromeSet_FabulaMendax
wo 30 mrt 2022