Extraordinary Tales Of A Lemon Girl, Chapter II: Fire-Walking To Wonderland

In eerste instantie zei de naam Philippe Petit ons niet zo veel, al waren we er quasi zeker van dat we de man ergens van kenden. En dan is internet natuurlijk een dankbaar instrument om het een en ander op te zoeken. En zie, Petit runde Pandemonium Records, een label dat we in ons hart dragen om hun mooie releases. En om de vele bands ook die we kunnen smaken: Unsane, Melt-Banana, Guapo, Ronruins, Flying Luttenbachers, etc. Daarnaast runt Petit Bip-Hop, wat heel wat meer is dan een label om hedendaagse elektronische muziek en sound design in kaart te brengen. Het is tevens een webzine, een radioshow, organisator van evenementen en nog veel meer. En Petit maakt al bijna dertig jaar zelf muziek, met een zeer indrukwekkende waaier aan gastmuzikanten. We vermelden er slechts enkele: Cosey Fanni Tutti, Eugene Robinson, Graham Lewis en Foetus. Zijn muziek situeert zich veeleer in de hoek van de experimentele soundscapes annex soundtracks, en de trilogie ‘Extraordianry Tales Of A Lemon Girl’ lijkt een orgelpunt te gaan worden van een lange carrière in de zijlijnen van de hedendaagse muziek. Het eerste deel, ‘Oneiric Rings On Grey Velvet’ was gestoeld op orkestrale invloeden, terwijl dit tweede deel uit een ander, experimenteler, vaatje tapt. Door een vriend gebouwde instrumenten (een elektrisch psalterion, een ‘Hackbrett Cymbalum’ en een ‘Triple Caterpillar Drum Guitar’, foto’s op ’s mans website) dienen als basis waarna allerlei andere geluiden, al dan niet computergegeneerd, dienen om lagen van geluid te leggen. De wisselwerking tussen akoestische geluiden en noise intrigeren Petit al sinds mensenheugenis en ook in deze vreemde soundtrack blijft die interesse de boventoon voeren. Net als de voorganger dwingt deze cd je om er de aandacht bij te houden. Vijf stukken, heel erg variërend in lengte, sleuren je zijn vreemde en intense wereld binnen waarvan wij, al is het niet elke dag, alvast met volle teugen genieten.

PhilippePetit_ExtraordinaryTales