Exploitation (OST)

Het muzikale profiel van Enfant Terrible leent zich perfect voor het samenstellen van een filmsoundtrack. De catalogus van het Nederlandse label bulkt namelijk als sinds 2004 van spannende, narratieve en sfeervolle (tegen)geluiden. ‘Exploitation’ is de nieuwe film van de Nederlandse onafhankelijke, provocatieve filmmaker Edwin Brienen, door Enfant Terrible omschreven als een “gothic-noire satiric fresco”. De film hebben we niet gezien, maar de bijgeleverde muziek slaat geenszins als een tang op een varken in vergelijking met de eerdere output van het label. Heel wat namen die mee de uitstekende discografie op een of andere manier – een bijdrage op een compilatie of een volwaardige release – vorm hebben gegeven zijn dan ook terug te vinden op deze dubbele vinylrelease, namelijk Europ Europ, Distel, oplen en Sololust. Maar naar goede gewoonte vallen er voornamelijk nieuwe namen te ontdekken zoals Zarkoff, The Spectrometers, Unité November, The New Age of Former Descent. Nihiltronix, het alter ego van I-C-K, is geen onbekende naam in middens waar namen als Throbbing Gristle worden geciteerd. Eerste revelatie op ‘Exploitation’ is echter Neugeborene Nachtmusik dat met slechts twee bijdrages doet hopen op een volwaardig album. ‘Cookie Jar’ klinkt door zijn repetitieve karakter, spookachtige stemgeluiden en ritualistische ritmische ondergrond als een een meer ingehouden versie van Haus Arafna. ‘Han Dog’ bromt dreigend de zes minutengrens voorbij terwijl opnieuw (gezongen en gesproken) stemmen en trage percussie het geheel de trance induwen. Aan de voet van het altaar waar Coil wordt aanbeden, vinden we de doomy drones van Embers terug, de tweede revelatie. Trouw aan het artistieke DNA van Enfant Terrible passeren er dus minimale elektronica en post-industriële muziek, maar het spectrum wordt evenzeer uitgebreid met pompende techno, IDM, angst pop, experimentele elektronica en chanson. Voortreffelijke soundtrack!