Nobody Beats The Drum

Eurosonic 2013: vrijdagavond

Nobody Beats The Drum Op de ongeveer dertig podia in de stad Groningen was op vrijdagavond veel te doen maar muziek waarover Gonzo zou willen schrijven was er niet al te veel. Of zit de lezer te wachten op een concert van De Speeldoos, Nederlandstalige rock van onder andere Torre Florin (De Staat) en Roos Rebergen? Of een optreden met veel macho gitaarsolo?s van de Franse rocker M? Ik in ieder geval niet.

De twee hoogtepunten van vanavond kwamen uit Nederland en Finland.  In de grote 3FM/Cathedral tent ging het Utrechtse Nobody Beats The Drum samen met het publiek volledig uit zijn dak. Vorig jaar nog tourden ze door de Verenigde Staten en Canada en hebben we ze niet veel gezien hier.
Hun heftige dance zou je als een soort 21ste eeuwse varaint op Big Beat kunnen beschouwen. Die beats die vliegen van electro Phantom naar hiphop en dat liefst zo vaak mogelijk. Drie mannen die achter laptops energiek staan te springen is normaal aardig om te zien maar de meerwaarde bij NBTD zit hem in het inmense projectiescherm wat achter hen staat. Dit is onderverdeeld in negen panelen waarop door Rogier van der Zwaag in een hoog tempo prachtige beelden worden vertoond. Kortom een simultaan bombardement van beats en images. Dat werkte vooal goed uit bij de extra lange versie van het nummer ‘Blood On My Hands’ . Op de beelden droop vaak letterlijk het bloed van de randen en was veelvuldig een vrouw in beeld die met een mes vrolijk omzich heen stak. Een indrukwekkende show voor een paar duizend man in een volle tent. Dat zelfde gold voor het optreden van Phantom alleen hier was de setting het intieme bovenzaaltje van Simplon.  De charmante zangeres van dit duo uit Helsinki was helemaal beduusd van de enthousiaste reacties van de circa honderd man. Phantom staat voor dromerige, vaak downtempo electropop.
Hun inspiratie lijken ze gehaald te hebben uit een aantal triphop acts. De vrouwelijke vocals passen perfect bij de soms spooky elektronica van Tommi Koskinen. Eyecatcher op het podium is zijn kleine ufo-vormige theremin. Volgens eigen zeggen bouwde hij zelf een plafondlamp om tot een soort midi theremin. Zo stond hij als een soort bezwerende tovenaar boven zijn Evoluon op tafelformaat. Een imposant optreden van een intrigerende act. Op hun website www.wearephantom.com is hun muziek gratis te downloaden.

Oscar Smit
Foto1741
ma 14 jan 2013