European Splendour

Veteraan Jori Hulkkonen kent u ongetwijfeld nog als Zyntherius die in 2001 samen met Tiga de wereld verblijdde met wereldclubhit ‘Sunglasses At Night’ toen electroclash nog een levend fenomeen was. Solo heeft de Fin zich grotendeels toegelegd op toegankelijke poppy techno en electro waarin synthpopinvloeden onmiskenbaar aanwezig bleven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hulkkonen meerdere malen John Foxx naar de studio sommeerde om vocalen te leveren voor onder andere ‘Dislocated’ (2005) en ‘Never Been Here Before’ (2008). De samenwerking zal ook Foxx zijn bevallen en nadat Hulkkonen in 2010 het podium deelde met de oude rot ontstond het idee voor een mini-album. En zo geschiedde. Vier nieuwe tracks, twee remixes door cultheld David Lynch en een radio edit van de track ‘Evangeline’. Het resultaat mag er zijn en klinkt stukke zwaarmoediger dan we van Hulkkonen gewend zijn. De opener ‘Evangeline’ is een juweel van een slow motion treurlied waarin de karakteristieke en nostalgisch aanvoelende stem van Foxx prachtig is verweven met zoemende beats en weidse synthstrijkers. ‘Strictly’ en ‘Something Is Coming Down’ zijn de ‘lichtere’ tracks op de plaat: ietwat conformistische synthpop gegoten in een digitale jas. De grootste traktatie is echter ‘Can’t See You Anymore’. Hulkkonen en Foxx zijn hier op hun best in dit vertraagde gebroken hartenlied. Somber, verdrietig, stuwend en wonderschoon, een prachtstuk. Tel daarbij de eigenaardige remixen van ‘Evangeline’ door Lynch op en ‘European Splendour’ is een ware traktatie geworden dat ons nu al doet uitkijken naar een volledig album van de twee.

Martijn Venekatte
JohnFoxxJoriHulkko_EuropeanSplendour