Europa

Met de langverwachte heruitgave van ‘Europa’ zet EE Tapes een welverdiend spotlicht op een obscure parel uit de vaderlandse muziekgeschiedenis. Het is bijna niet te geloven dat sommige van deze opnames al meer dan dertig jaar oud zijn en bijgevolg nog dateren uit tijden vóór iedereen de mond vol had over Belgische elektronica of minimal wave. Improvisatietalent en een passie voor experimentele elektronica brengt Xavier S, Guy-Marc Hinant (de oprichter van Sub Rosa) en Alain Neffe (Insane Music labelbaas, Bene Gesserit en vele anderen) in 1979 bij elkaar. Drie intense jaren resulteren in één lp, twee singles en een resem cassettes, maar dan gaan de drie leden niet onsuccesvol elk hun eigen weg. Het is pas met terugwerkende kracht dat de waarde van Pseudo Code erkend wordt en hun originele releases hoge toppen scheren op internetveilingen. EE Tapes levert nu een economisch alternatief met een gelimiteerde (500 stuks) cd in 7inch verpakking, die (op één track na) alle vinyl groepeert. Oude banden werden hersteld en Neffe nam een half jaar de tijd om zijn tracks optimaal te restaureren. We horen ritmische minimale elektro met karakteristieke experimentele toetsen (stemvervormingen, saxofoonuithalen, tapes), primitieve ritmeboxen en enkele akoestische instrumenten (fluit en piano). De titelnummers uit ‘Far Away From My Own Land’ en ‘Moon Effect’ schopten het al eerder tot culthit, via bootleg cd-r’s. Maar de mond van elektronische muziekliefhebbers zal retroactief openvallen bij het aanschouwen van minimalistische parels als ‘She’s Got Blue Eyes Wow’ en ‘Worth Of The North’. ‘Europa’ is kwalitatief hoogstaand, historisch relevant, en een gouden moment in de EE Tapes releasegeschiedenis.

PseudoCode_Europa