Enlightened By Darkness

Elk jaar een nieuwe plaat, zo heeft Stephane Thirion, de man achter In Shadows And Dust, besloten. Na ‘Soul Crusher’, ‘Mese Noir’ en ‘A Fleur De Peau’ is er nu zijn vierde op vier jaar tijd. ‘Enlightened By Darkness’ bevat negen nummers die zoals gewoonlijk werden geschreven, ingespeeld en ingezongen door Thirion zelf. Interessant aan dit project is vooral de combinatie van black en death metal, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van de BOSS HM-2 pedaal. Snoeiharde bassen die snel doorrazen en waarbij een portie d-beat niet wordt geschuwd. Voeg daar de donkere lyriek aan toe, het bewust negeren van de zogenaamde true spirit en dus gewoon steengoede death met black mengend en tegelijk de Zweedse melodieuze death metal een uppercut verkopend, en we kunnen spreken van een uitstekende plaat. Klonken alle Kerstplaten maar als deze. Na een ep (‘Kenobors’) en een demo (‘Son Mistisizm’) mag het Duitse (waarbij één van de leden Turkse roots heeft) Imha Tarikat meteen debuteren op gerenommeerd black metallabel Vendetta. En of dat verdiend is. Het duo, bestaande uit zanger/gitarist Ruhsuz Cellât (ex-Grabunhold, ex-Ypokosmos) en drummer Prowler (Grabunhold, ex-Night’s Blood) zetten een onvervalst stevig potje black metal neer, waar hier en daar die Turkse invloed ook muzikaal zijn kopje opsteekt, in de versnelling uiteraard. Dat is bijvoorbeeld het geval in ‘III-I: Şafaksız Rüya (Dawnless Dream)’. De acht nummers zijn opgedeeld in een soort suites, van één, twee of drie opeenvolgende nummers. Niet dat er onderling zoveel verschil valt te bespeuren. Imha Tarikat raast en blijft razen tot de luisteraar murw gebeukt en verdwaasd achter blijft. Was dat niet één lang nummer in plaats van acht verschillende?

InShadowsAndDust_EnlightenedbyDarkn
do 21 nov 2019