En Son De Paz

Dit elektronische duo bestaat uit Rafa Caivano en Lisandro Son uit Buenos Aires – de meest interessante muzikale stad in Zuid-Amerika waar momenteel verschillende scenes in goede bloei zijn en het ZZK (Zizek) label één van de katalysators is. Frikstailers specialiseren zich in futuristische latino muziek met digitale cumbia, reggaeton en vernieuwende elektronische randvormen van moderne dancehall cultuur. De openingstrack ‘Guacha’ laat direct hun sterke geluid horen, maar is ietwat monotoon en clubby van sfeer. In ‘Los Originarios’ heerst een organischer gevoel door minimalistische kabbelende beats en een folkloristische fluitmelodie die ons even in de uitgestrekte natuur brengt, terwijl de stad zich laat gelden via dubstep wobbles. De track ‘Murga Del Guachin’ is pure digitale cumbia van Argentijns dancehall allure met kabbelende beats en een pakkende synthmelodie in 8bit sferen, refererend naar het ruige villera straatgeluid van Corre Guachin. De folkloristische tokkels en vervlogen zang in het mooie interludium ‘En Son De Paz’ hadden zeker mogen voortduren. ‘Hazlo Tu Mismo’ met MC Boogat zoekt dan plots de kant op van rockende dancehall met apengeluiden en scheurende gitaarklanken waarna ‘Batuqueando’ teruggrijpt op digitale cumbia vermengd met drumbandgeluiden van Braziliaanse batucada en dreigende synthmelodieën. In ‘Mueve La Cuchi’ wat zoveel betekent als ‘beweeg je achterste’, horen we platte dancehall die minder kan inspireren, terwijl ‘Cumbianchamuyo’ een speelse track is op een blikken cumbia ritme met samples van allerlei kreten. Met ‘Otra Vez’ en ‘Dem Can’t Stop We From Talk’ met Anthony B komen we weer in dansbare sferen van digitale cumbia vermengd met dancehall, een geluid dat op dit album het beste uit de verf komt en het duo de meeste eer aan doet. Geslaagd albumdebuut, tevens in april ‘live’ te verwachten in de Lage Landen.

Frikstailers_EnSonDePaz