Elegy

Uit het Nederlandse Brabant probeert metalcore of melodieuze hardcoreformatie Wasted Bullet ons met zijn derde plaat van de sokken te blazen. Alvast zanger Robbert van Caem is apetrots op het werkstuk. Hij omschrijft ‘Elegy’ als een mix van debuut ‘Lights Below Sunrise’ en opvolger ‘Arrogance Ignorance’, met teksten die nog meer dan voorheen de confrontatie aangaan en waarbij het geluid nog harder over de luisteraar hoort heen te komen dan voorheen. We geloven de man, leider van het kwintet dat sinds 2008 actief is, op zijn woord. We hebben de platen niet gehoord, dus oordelen erover doen we niet. Wel over ‘Elegy’. De plaat heeft zeker zijn momenten, maar over de hele lijn overtuigen doet hij niet. De vijf jonge snaken doen echter hun best om uit het keurslijf van het genre te ontsnappen, al geven ze zelf grif toe dat ze het beste van Architects, Misery Signals en The Ghost Inside hebben verenigd tot een stevig potje agressieve hardcore met melodie. Twaalf nummers staan er op, en omdat we eigenlijk niet echt veel variatie horen en vooral de drums horen doordraven en de rest er als het ware bij in het niet valt, worden we er moe van, van dit ‘Elegy’. Het is alsof we er een dreun van krijgen, een slaaphamer in de plaats van een sloophamer. Geen idee hoe het komt, maar telkens opnieuw hebben we hetzelfde voor. Dofheid komt over ons. Het kan de bedoeling zijn natuurlijk, want een positieve noot is ook tekstueel ver te zoeken. Verdienstelijke poging is zowat het meest positieve dat we zelf kunnen verzinnen.

WastedBullet_Elegy