Ein Produkt Der Deutsche-Amerikanischen Freundschaft

Veel mensen kennen D.A.F. of Deutsch Amerikanische Freundschaft alleen van nummers als ‘Kebabträume’, ‘Alles Ist Gut’ en vooral het in die tijd een schandaal veroorzakende ‘Der Mussolini’. D.A.F. was in de tijd van de albums ‘Alles Ist Gut’ en ‘Gold Und Liebe’ gereduceerd tot het duo Gabi Delgado-Lopez met zijn typisch scanderende zang en percussionist Robert Görl. Daarnaast gebruikten de twee een aantal vroege synthesizers om hun muziek vorm te geven. De band wordt gezien als dé voorloper van Electronic Body Music en tevens als één van de vaandeldragers van de Neue Deutsche Welle. Alvorens tot die grote successen te komen, verschenen echter twee albums, waaronder het invloedrijke en veelgeprezen ‘Die Kleinen Und Die Bösen’. Daar kwam echter nog een album voor, zijnde dit ‘Produkt’. Op dat moment bestond de band verder nog uit Kurt Dahlke (elektronica, alias Pyrolator, later bij onder meer Der Plan en Fehlfarben), Michael Kemner (bas, later Fehlfarben) en Wolfgang Spelmans (gitaar). Dahlke werd al vroeg vervangen door Chrislo Haas, die later in Liaisons Dangereuses actief zou zijn. De tentakels reiken ver, maar op het moment dat onderhavig album werd opgenomen in 1979 stond D.A.F. nog in zijn prille experimentele schoentjes. Tweeëntwintig fragmenten die variëren in duur van een aantal seconden tot een minuut of drie en waarvan de meerderheid eigenlijk nauwelijks de term ‘song’ verdienen. Al is het uiteraard wel zeer interessant om die aanloopjes te beluisteren. Zo is het tiende, ongetitelde (zoals alle nummers) stuk al bijna een song zoals we die later zullen te horen krijgen, al is er hier van enige zang nog geen sprake. Deze plaat staat bol van het experiment en is hoofdzakelijk de moeite voor allen die de wortels van de Neue Deutsche Welle en Electronic Body Music willen leren kennen.

DAF_EinProduktDerDeuts