Egrets

De eerste track, ‘Nimb Number 42’, laat een kalm, zwevend elektronisch geluid horen. De toon is gezet. ‘Egrets’ is een cd vol minimalistische geluidslandschappen, waar de variatie en het onderzoek zijn te vinden in de details. Dat Toshimaru Nakamura wordt gerekend tot de Japanse improvisatie- en noisescene en dat zijn instrument de no input mixer is, betekent niet dat hij ondoordringbare geluidssculpturen optrekt. De geluiden zijn vaak terughoudend, tastend; de verschuivingen en veranderingen klein. Nakamura laat zijn elektronica zachtjes kraken, ruisen, ritselen, fluiten, echoën en cirkelen. In een aantal stukken doet hij dat in duet met een gast. ‘Semi’ is een duet waarin het rustige gitaarspel van Tetuzi Akiyama en de kraakjes en piepjes vreedzaam samengaan. Spannend zijn vooral de tracks waarin Nakamura in dialoog gaat met Arve Henriksen, trompettist en medeoprichter van het elektroakoestische gezelschap Supersilent. De verschillende elektronische geluiden contrasteren met, antwoorden op en draaien rond de geluiden uit het diepste van de trompet: de luchtstroom, het klikken van de kleppen, de microtonen. Heel even ontstaat bijna een melodie bij Henriksen, maar dan glijden de klanken weer weg in esthetische abstractie. Prachtplaat!

tekst:
Robert Muis
beeld:
ToshimaruNakamura_Egrets
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!