Efdemin

De Nieuwe Duitse Housegolf heeft zijn piek nog lang niet bereikt, dat blijkt duidelijk aan de kwalitatief uitmuntende albums die de dancelabels van de oosterburen de afgelopen tijd uitbrachten. Efdemin is een naam die we reeds langer kenden van het Hamburgse Betalounge, en de in Berlijn gevestigde jonge producer releaste dan ook al wat materiaal via Dial uit dezelfde stad. Dat verzorgt nu ook zijn debuut vol genuanceerde en van een breed klankenspectrum gebruik makende house van de diepe soort. De knappe track ‘Lohn & Brot’ zal zeker voor de meest fervente clubschuimer niet onbekend in de oren klinken. Naast het donkere ‘Acid Bells’ is dit een nummer dat al eerder op 12 inch verscheen. Hetzelfde geldt voor ‘Bergwein’: een heerlijk dansbaar nummer met ongecompliceerde synthlijnen en het geluid van belletjes, maar ook een drank die we kunnen aanraden bij deze plaat, wanneer afgespeeld in een schemerachtig liefdesnest. De samenwerking met Dial is overigens niet geheel vreemd wanneer men de muzikale voorkeur van labelbaas Peter Kersten kent. (www.dial-rec.de) Als Lawrence produceert hij zelf subtiele house vol mooie melodieën en geluidsstructuren. Zijn ‘Lowlights From The Past And Future’ is in feite een verzamelaar met nummers die uitkwamen via illustere labels als Ghostly, Kompakt, Ladomat of het eigen Dial en oorspronkelijk uitsluitend in Japan verkrijgbaar was. Voorbeelden als ‘If You Can’t Understand’ en ‘Swap’ worden nu gemakkelijk onder minimal house gecatalogiseerd, terwijl het in feite gaat om een voortzetting van de elektronische, maar o zo warme deephousetraditie. Als remixer weet Lawrence wel degelijk een nummer naar zijn hand te zetten, in die zin dat er genoeg herkenbare elementen bewaard blijven, maar de hand van de bewerker duidelijk merkbaar is. Bekend is uiteraard zijn dromerige versie van Superpitchers ‘Happiness’, maar ook Antonelli of Ego Express krijgen een nieuw, warm jasje aan. Kortom, knusse klanken om je in te nestelen. (www.mulemusiq.com) De ‘Famous When Dead’ labelcompilaties van het Berlijnse Playhouse verwierven ondertussen de nodige status, mee gestimuleerd door de populariteit van de uitgever en zijn producers. Het gaat hier om een selectie die voor het grootste gedeelte reeds op 12 inch verscheen, maar dat kan de pret allerminst bederven. De ‘Roman Flügel’s Tender Feet Mix’ van Reworks ‘Jogging Beat’ is bijvoorbeeld een nummer dat zo uit de jaren 1980 lijkt over te waaien. Het tovert diegenen die ook buiten de discotheek gaan sporten een glimlach op het lijdende gezicht. Soylent Green, een project van eerstgenoemde, zorgt verder met ‘La Forza Del Destino’ voor een aanstekelijk ritmisch deuntje dat lekker opbouwt; UnknownmiX brengt feestelijke punkfunk, op meesterlijke wijze geremixt door Losoul. Einzelkinds ‘Spam Bot’ is elektronisch ongedierte dat we graag loslaten en Isolée toont zich weer van zijn mafste zijde – waar die ook moge zitten – met ‘The Jacko Theme’, een nummer vol italodisco, overstuurde synthpop en house. My My sluit af met een wonderschoon clickhouse nummer, waar geluiden van akoestische snaarinstrumenten het geheel een melancholische, folky wending geven. Het heet, naar onze favoriete whisky, ‘Southern Comfort’. Het zal vanavond dat worden of bergwijn.

tekst:
Tom Nys
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!