Earth

Marc Richter zijn we tot in de eeuwigheid dankbaar voor zijn Dekorder-label, het Hamburgse platform voor alles wat relevant is in de experimentele muziekruimte. En uiteraard is er ook nog zijn persoonlijke uitlaat Black To Comm. Het was lang wachten op de opvolger van ‘Alphabet 1968’ (2009), de plaat die drones, psychedelica en klassieke elementen zo treffend met elkaar verbond. Er schoot vorig jaar nog ‘Coldplay, Elvis & John Cage’ voorbij, een samenwerking met Mike Kelley van Destroy All Monsters, maar die verscheen in een dermate beperkte oplage dat we de eerste gelukkige die het werk in zijn bezit heeft nog moeten tegenkomen. ‘Earth’ is een experimentele korte film uit 2009 van Ho Tzu Nyen. De film is diverse malen vertoond met elke keer een andere artiest die de soundtrack live voor zijn rekening nam (waaronder Oren Ambarchi). Marc Richter zal door de regisseur het meest zijn bevallen en mocht zijn naam toevoegen aan de credits van de film. Nu vind de soundtrack zijn weg op het label De Stijl uit Minneapolis. De inhoud van de film is ons onbekend, maar die verzint u er zelf maar bij als de tragische drones van Black To Comm de overhand nemen. Met vocalen ditmaal van Vindicatrix (Mordant Music), die net zo getormenteerd klinkt als Scott Walker in de laatste jaren van zijn leven. Treurnis overheerst op de vijftal tracks, die amper de veertig minuten vol maken. Te kort, vinden wij, want Richters minimale drone-folk – waar orgels, een zingende zaag en klankschalen spelen rond lagen van geloopte abstracties – heeft tijd nodig om tot volle wasdom te komen. Wederom grenzeloze muziek van Black To Comm, al zal niet iedereen even gecharmeerd zijn van de vocalen die een ander licht werpen op het werk van de Duitser.

Martijn Venekatte
BlackToComm_Earth