Early Times

Wie in de jaren negentig iets had met gerafelde indierock en lo-fi, die herinnert zich vast nog Silver Jews, de band onder leiding van David Berman die jarenlang aanzien werd als een nevenproject van Pavement (omdat Stephen Malkmus en Bob Nastanovich deel uitmaakten van de vroegste line-up) en daarna evolueerde tot een van de sleutelbands in het genre, naast Built to Spill, Sebadoh en Guided By Voices. Drie jaar na het einde komt Drag City op de proppen met een heruitgave van de eerste releases van de band – 7” ‘Dime Map Of The Reef’ en 12” ep ‘The Arizona Record’ – die, variërend naargelang de bron, werden opgenomen op een gammele cassetterecorder of walkman. Ondanks een remastering klinken deze veertien songs dan ook als de overtreffende trap van lo-fi: no-fi-whatsoever. Hier dus geen charmant-slungelige alt. country–meets-college rock die platen als ‘American Water’ (1998) en ‘Bright Flight’ (2001) zo bijzonder maakte. Van Bermans knappe teksten (de reden waarom we blijven beweren dat zijn platen op termijn het meer iconische werk van Pavement zal overstijgen) is hier dan weer niets te vinden, en als het er al zou zijn, dan zit het verborgen onder lagen geruis, gekraak en gepiep. De recorder durft hier en daar eens uitvallen (‘Jackson Nightz’), elders wordt Guided By Voices opgewaardeerd tot Steely Dan (‘Canada’), geflirt met noise (‘September 1999’), punk (‘I Love The Rights’) en fletse bagger (‘You Can’t Trust It To Remain’). Er zit misschien wat in voor de hardcore liefhebber – zo kondigt ‘West S.’ de slome slackerrock van Pavement aan en is ‘Bar Scene From Star Wars’ bijna even plezant als de titel doet vermoeden -, maar daar blijft het ook bij: bijna. Enkel geschikt voor superfans, familie en potten- en pannenfreaks.

tekst:
Guy Peters
beeld:
SilverJews_EarlyTimes
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!