E​-​Ong Muan Sun

Thaise muziek krijgen we bij Gonzo (circus) niet vaak voorgeschoteld. Na het cultsucces van de ‘Molam’ en ‘Luk Thung’-compilaties op Sublime Frequencies een tiental jaar geleden, werd de weg vrijgemaakt voor Thaise compilaties op het Soundway label en The Paradise Bangkok Molam International band van deejay Maft Sai en zijn ZudRangMa label. Apichat Pakwan is een nieuwe aanwinst binnen dit spectrum en gooit het over een hedendaagse boeg. De groep is in 2015 begonnen op initiatief van de Nederlandse beatmaker en geluidsontwerper Olivier Schreuder, bijgestaan door jonge muzikanten uit de Molamscene van Isan, de noord-oostelijke regio van Thailand en de bakermat van de traditionele Molammuziek. In deze stijl staan het khaen bamboemondorgel en de phin luit centraal voor een hypnotiserend en psychedelisch getint geluid. Zo zijn de Thaise leden Pongsapon Upani en Artit Krajangsree allebei talenten op zang, khaen en phin van het traditionele repetoire. Beiden schuwen ze technologie en nieuwe speeltechnieken niet en zijn ze als dusdaig dé innovators van de jonge garde. Binnen de Molamscene van Thailand speelt Pongsapon de khaen bij lokaal bekende zangeressen zoals Chaweewan Dumnern en Angkanang Khunchai. Van laatsgenoemde verscheen onlangs een heruitgave op lp op Soi48, een sublabel van het Japanse EM Records. Tenslotte vult Angkanang Pimwankum de band aan met haar handcymbalen. ‘E​-​Ong Muan Sun’ op Schreuders eigen Animist Records is een gelimiteerde 10inch en de titel betekent zoveel als “heerlijke voedzame banaan”, de dubbelzinnigheid toch zeker niet inbegrepen. De single bestaat uit de tracks ‘E​-​Ong Muan Sun’ en het meer experimentele ‘Yang Farang Dub’ waarin de vernieuwende klank van Apichat Pakwan naar boven komt: traditionele Molamsferen vermengd met elektronische beats, dub en effecten; “Esantronics” zoals ze het zelf omschrijven. Knoppendraaier Schreuders plaats in de groep is die als een Adrian Sherwood, waarbij elektronische dubsferen en effecten toevoegd worden zonder dat ze overdadig zijn. Het is een aanstekelijk geluid doordat de uitgesponnen psychedelische sfeer van Molam zich perfect leent voor dub en andere atmosferische effecten. Het scheldwoord ‘fusion’ kunnen we gelukkig achterwege laten. ‘Angkanang’ is een compilatie-album en geeft een bredere inkijk in de wereld van Apichat Pakwan met toffe Molam dubtracks als ‘Baksida’ en een psychedelisch rockende ‘Thai Puan’. Ook op het podium is deze band zeer sterk en intrigerend, zoals getoond tijdens hun Nederlandse toer afgelopen zomer. Dikke aanrader.

zo 18 nov 2018