Dworzec Towarowy – An Audio Expedition

Zijn naam heb je misschien niet vaak gehoord, zijn muziek wel. Al zo’n tien jaar werkt Werner Urban als producer van muziek en geluiden voor, om maar wat te noemen, trailers van Impakt en Cinedans, stock-muziek en platen van collega’s. Recent verscheen een ‘eigen’ album waarop hij zijn montagekwaliteiten voluit tentoonspreidt. ‘Dworzec Towarowy’ is volledig opgenomen in – en met – een verlaten goederenstation in Wrocław, dat hij tijdens een rondreis door Polen ontdekte. Urban heeft met hulp van zijn vriendin, fotograaf Lilian van Rooij, de industriële locatie in geluidsopnamen vastgelegd. Schrapende stenen, een trillend stuk metaal, een stuiterende autoband, krassend glas: dergelijke opnamen vormden vervolgens de bouwblokken voor twaalf composities. De veldopnamen zijn ontleed en de fragmentjes zijn vervolgens herschikt in repeterende en melodische patronen tot sterk percussieve composities. De bron van de geluiden is niet altijd meer herkenbaar, maar de titels bieden hulp: ‘TL Buis En Een Vibrerende Plank’ of ‘Crushed Can Of Piast Wroclawski’, bijvoorbeeld. Het resultaat doet denken aan de video’s uit de jaren 1990 van eddie d, die korte filmfragmentjes zo monteerde dat niet het beeld maar de ritmiek van het geluid bepalend werd. Bij eddie d zorgde het beeld voor vervreemding en humor. Ook Urban houdt het luchtig – van sfeer – en soms grappig. Bijvoorbeeld met de tussen geworpen stemmen van Van Rooij en hemzelf: losse zinnen met instructies bij het maken van de oorspronkelijke opnamen, over wat er gedaan wordt, wanneer gestart kan worden, waar iemand moet staan. Er zijn grappige momenten bij, maar flauwheid ligt op de loer. Gelukkig krijgen we meteen daarop weer prima ritmes, strak, gevarieerd en tegelijkertijd consistent in sfeer. Af en toe klinkt er een – letterlijk – onversneden field recording, zoals een sirene. Een oud-industriële plek is verklankt tot een coherent album.

WernerUrban_DworzecTowarowy-an
do 25 okt 2018