Drumlesson Zwei

Never change a winning team, is niet alleen het credo van heel wat voetbaltrainers. Ook in de muziekwereld is men niet snel geneigd af te stappen van een werkend concept. Vandaar dat het uitbrengen van ‘Drumlesson Zwei’ wellicht ook een no brainer is geweest. Net zoal op ‘Drumlesson Vol.1’ brengen Christian Prommer en zijn groep jazzcovers van bekende house- en technotracks. En net zoals op ‘Vol 1’ heeft Prommer een kwalitatieve selectie gemaakt. Nummers van onder meer Carl Craig, Stefan Goldmann en Laurent Garnier maken hun opwachting. Het enige dat je Prommer kan verwijten is dat hij wel erg op veilig speelt, de meeste van zijn coverkeuzes zijn immers gemakkelijk vertaalbaar naar het jazzidioom. Productioneel is er wel vooruitgang ten opzichte van de ‘Vol. 1’, Prommer voegt meer elektronica en zelfs hier een daar een streepje Krautrock toe. Dat maakt de tracks meer weggaan van de jazzfeel en dichter naar het origineel toekomen. Zijn versie van Kruder And Dorfmeisters ‘High Noon’ ligt zelfs zo dicht tegen die van de Weense grootmeesters, dat er amper verschil hoorbaar is. Misschien dat Prommer wel beter met een andere mixer dan Peter Kruder in zee was gegaan. ‘Drumlesson Zwei’ is op zijn sterkst als Prommer en zijn band helemaal loos gaan en het origineel compleet verbouwen zoals op de twee versies van DJ Rolando & Mad Mike Banks iconische ‘Jaguar’; en ‘Sleepy Hollow’ van Stefan Goldmann. Jammer genoeg gebeurt dit te weinig. ‘Drumlesson Zwei’ speelt te veel op veilig en blijft te dicht bij de krijtlijnen die al eerder werden uitgezet.

Kris Peeters
ChrsitianPrommer_DrumlessonZwei