Het Californische grootstadorkest kruidt al bijna drie decennia de experimentele muziekwereld. Big City Orkestre is slechts een van de meer dan vijftig correcte schrijfwijzen. Voor hun bijdrage aan de onnoembare 10-inch reeks zoeken ze hun heil in chromosomen en akoestische klanken. De X-kant doet ritueel aan met ijle gezangen, belletjes en strakke potten-en-pannenpercussie. Beelden op van Boeddhistische tempels worden via het oor op ons netvlies geprojecteerd. De keerzijde heeft ook religieuze kwaliteiten, maar Y Axis: Rope Coiling Log wordt verdoofd met dreunlagen en vertraagde hartslagdrums. Mede dankzij het blauwmarmeren vinyl en het mooie hoesontwerp van Mike Dringenberg, behoort Drone Gnomes tot het kruim van de immense Big City Orchestra discografie. Ook het Russische Cisfinitum ademt een sacrale sfeer, en draagt Devotio op aan onze onsterfelijkheid. De twee werkstukken van Evgueny Voronovsky hebben een katholieke inslag met prominente kerkklokken die traag hun weg zoeken tussen drones van oude Russische synthesizers. De minimalistische uitwerking nodigt uit tot meditatie, maar we kunnen ons voorstellen dat iemand die in de buurt van een kerk woont weinig boodschap aan de eenvoudige combinatie van klokkengelui en motorgebrom. De b-kant is net iets boeiender dankzij versnelde belpercussie, dreigende bromtonen en enkele stemflarden. Net als bij BCO is deze witmarmeren 10-inch gelimiteerd op vijfhonderd exemplaren.