Drawn And Quartered

De slow-motion beats van Deadbeat sluiten perfect aan bij het slome gevoel dat het paardenmiddel in ondergetekende lijf veroorzaakt. Een dagdagelijkse kwaal overwoekert de sombere zondagslucht. De zon is uitgedoofd omdat het hoofd op slapen staat. In zo’n wereld van ultieme traagheid, is ‘Drawn & Quartered’ het perfecte voer om de hersenen toch een minimum aan implusen te geven zodat de slaap niet overwint en de dag je toch nog een beetje leven brengt. In vijf lang uitgesponnen tracks legt de Canadees Scott Monteith zijn nieuwste versie van experimentele dubtechno bloot. Hij riep BLKRTZ in het leven om zijn sinds kort niet meer louter op danceclubs geörienteerde sound een thuishaven te geven. Een deeptechno-waas blijft het album voeden. Het dub-verhaal verdringt de kilte, field recordings en found sounds doen de rest. Je mag nog steeds dansen. Net dat tikkeltje trager op een ritme schatplichtig aan minimal techno, hypnotiserend op ‘Second Quarter’. ‘Third Quarter (The Vampire of Mumbai)’ is een volgestouwde verzameling van gekraak en glitch met een vage herinnering aan een beat. Het ontvoert je naar een andere plek waar de omgeving je absorbeert, waar de rust je lichaam knuffelt en je oren koestert. De zintuigen staan scherper dan normaal, de dansschoenen zijn afgeworpen. Toch wilt het slepende techhouse-ritme op ‘Fourth Quarter (Cala’s House)’ je in vervoering brengen. Die leidt je naar de grand finale van ‘Fifth Quarter (Hope in Numbers)’. De rustgevende kakafonie van gevonden stemmen, maakt plaats voor een skank-achtige sfeer die je zelfs als notoire skankhater even aan het knikken doet gaan. Het is de slow-motion aanpak van het danceverhaal dat Deadbeat in lauweren huldigt. ‘Drawn & Quartered’ is een langzaam groeiende warme technoplaat waar je als liefhebber overstag voor gaat. Mits geduld en een sloom hoofd.

tekst:
Katrien Schuermans
beeld:
Deadbeat_DrawnAndQuartered
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!