Downshifting

Als we de menselijke schedels en vale bloemen van het artwork serieus moeten nemen, dan is de kans op opgewekte muziek miniscuul. Mujuice is het eenmansproject van de Russische electronica producer Roma Litvinov die in eigen land al op handen wordt gedragen door de muziekpers. Dat is toch een fikse tegenstelling met zijn vorige langspeler ‘Cool Cool Death’, die enkele jaren geleden in G85 door onze waarde sabbatical collega Pds nog raak omschreven werd als een Eurosongfestival inzending. De Moskoviet schuurt ook op ‘Downshifting’ tegen kitsche elektronische sferen aan. We horen depressieve cold wave pop met romantische randjes van jaren ’80 kaliber die versiert is met bliepende 8 bit chiptune invloeden van tegenwoordige tijd. Het Russische antwoord op The Knife wellicht? De songs zijn makkelijk mee te neuriën maar behouden toch hun donkere en alternatieve karakter en dat verklaart meteen de aantrekkingskracht op velen die vatbaar zijn voor dergelijke retro geluidssferen. Ook wij zijn bijna mee, maar een paar softe missers houden ons bij de les. Bij het lezen van deze lijnen zijn de meeste lezers ofwel overtuigd of vroegtijdig afgehaakt. Zelf zweren we liever bij schaduwbokser COH als dé Russische klankenmaker, al hoeft electronica niet altijd obscuur te zijn omwille van het concept. De onbeschermde toegankelijkheid van het album is zowel een voordeel als een nadeel en die vreemde balans moet elke luisteraar maar voor zichzelf ontdekken. Iets zegt ons dat Mujuice als cult muzikant beter tot zijn recht komt op het podium dan op plaat.

Mujuice_Downshifting