De Oostenrijker Robert Schwarz heeft, naast heel wat ander werk, een aantal jaren geleden het album The Scale of Things bij Gruenrekorder uitgebracht. Het album ging uit van natuuropnamen, die Schwarz mengde met (modulaire) synthesizerklanken, zonder herkenbaarheid of structuur na te streven. Op Double Negative dat het onvolprezen Gruenrekorder nu uitbrengt, zet Schwarz zijn werkwijze voort, al is dit album iets abstracter te noemen. Field recordings, gemaakt op locaties als Wonder Valley, Yangshuo, Fiskars, Palawan en Sandouping, zijn soms duidelijk herkenbaar (wind, water, vogels). Net zoals de synthesizerklanken regelmatig duidelijk zijn aan te wijzen. Maar met grote regelmaat kan er verwarring optreden: ‘gevonden’ geluiden en elektronisch gecreëerde geluiden komen dicht bij elkaar. Zijn dat nu opnamen van vleermuizen of fluitende synthesizerklanken? Je moet het je ook niet afvragen; Schwarz zet volgens mij de field recordings in om hun intrinsieke klankkwaliteiten. Dat levert soms momenten op dat je niet weet of je luistert naar gevonden, gecreëerde of gevonden-en-bewerkte opnamen; op andere momenten vloeien field recordings en elektronische klanken perfect samen. Op beide momenten vormen veld- en studio-opnamen een organisch geheel; dat zijn hoogtepunten in de zeven zorgvuldig in elkaar gestoken composities. Hier ligt vakwerk van Schwarz, dat lang kan blijven boeien.