Dos D’nes

Toen de elektroakoestische muzikant Jerome Noetinger werd uitgenodigd door het Mulhouse Jazz Festival in 2007, rees bij hem het idee voor een samenwerking met Michel Doneda (sopraan sax) en eRikm (cd’s en elektronica). Op het optreden volgde dat jaar nog een serie improvisatieconcerten met het trio, waarvan ‘Dos D’Ânes’ een gereorganiseerd verslag is. De cd bevat drie kwartier met luchtstromen, kraken, piepen, interferentie, feedback, glitch, scratches en noise. Het drietal levert een elektroakoestisch gevecht, op vriendschappelijke wijze, waarbij ze bijvoorbeeld de ene keer elkaar imiteren en de andere keer elkaar de pas afsnijden. Dat is meteen al hoorbaar in het eerste (met twintig minuten ook langste) stuk op de cd, waarin korte piepende en knorrende geluidjes van de sax gepaard gaan van de kraak van eRikm en piepjes en knorretjes van Noetinger. Maar dan opeens abrupt worden onderbroken door krassende geluiden en metalige slagen. Zo wisselt de opener een aantal malen van sfeer en textuur, waarbij je het resultaat soms als noise, soms als bijna idyllisch zou kunnen bestempelen. Makkelijk verteerbaar wordt het echter nooit. Bewaar ‘Dos D’Ânes’ voor de momenten dat je even wil gaan zitten voor een facinerende klankexploratie.

tekst:
Robert Muis
beeld:
NoetingerDonedaeRi_DosDanes
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!