Op het web gaan de discussies over James Holden meer over zijn nieuwe haarsnit dan over zijn nieuwste mixcompilatie (na At The Controls, zijn tweede pas). James Holden plaatste zichzelf op kaart met The Idiots Are Winning, een vurige brok energie die IDM, minimale techno en trance aan elkaar koppelde en een ommekeer inluidde in technomiddens. Holden toonde zich niet alleen als een getalenteerd, maar ook als een veelzijdige producer. Op korte tijd bouwde hij zijn label Border Community uit tot een huis van vertrouwen en werd een degelijke naam in het remixcircuit (Madonna en New Order stonden ooit op zijn klantenlijst), maar wist vooral naam te maken met een reeks verrassende deejaysets. Met zijn bijdrage aan de DJ-Kicks onderstreept de jonge Brit met verve zijn reputatie. Er is weinig kans dat u na deze compilatie ooit nog Lucky Dragons en Piano Magic ziet opduiken in een deejayset. Holden schrijft in de hoesnotas dat hij een statement wilde maken en de popmuziek van morgen wil brengen; en net daar slaagt hij overtuigend in. ‘DJ-Kicks Presents James Holden’ zweept met psychedelica, krautrock, Afrikaanse percussie en uitgerafelde techno (het nummer lag twee maanden lang in de zon te zweten eer het op plaat werd geperst). Klinkt moeilijk en haast onverenigbaar, maar niet in de handen van meestertovenaar Holden. (Luister maar eens hoe hij ‘The Sun Smells Too Loud’ van Mogwai verknipt, herwerkt en een hoofdrol in zijn set geeft.)
Andere persoonlijke hoogtepunten zijn Soft Attacks van labelgenoot Luke Abbott (een naam om in de gaten te houden), Potentialities’ van Arp, ‘Never Fall (Vocal) van Lukas Nystrand en Triangle Fold, een nieuw nummer van de man zelf. Holden kijkt naar het verleden en brengt nu de toekomst van overmorgen. Pure klasse.