De laatste plaat van Test Dept – ‘Tactics For Evolution’ (op het Belgische KK)- dateerde van 1998. Nadien werd het schroot bij elkaar geveegd, de samplers opgeborgen en leek het filmdoek definitief te zijn gevallen voor de Londenaars. Het was bovendien ook niet meteen hun beste wapenfeit. Het gefröbel met techno en drum ‘n’ bass onderscheidde hen absoluut niet van het dance-peloton; en fans van het eerste uur waren ze onderweg grotendeels kwijtgespeeld. In het begin en op hun artistieke piek (1984-’91) was Test Dept namelijk een van de belangrijkste bands uit de geschiedenis van de industriële muziek. Omdat ze onder meer episch tekeer gingen op olievaten en stalen platen werden ze vaak in een adem genoemd met hun Berlijnse evenknie Einstürzende Neubauten. De Britten leunden echter meer op ritmiek dan de Duitsers en integreerden ook film, visuals en performancekunst in hun totaalconcept. Test Dept differentieerde zich verder door hun uitgesproken politieke standpunten: uiterst links in het spectrum, agitatorisch, militant, syndicalistisch, activistisch en letterlijk schouder aan schouder met de Britse arbeiders. Die meningen en slogans werden, zeker op hun hoogtepunt ten tijde van onder meer ‘Shoulder To Shoulder’ (1985) en ‘Gododdin’ (‘89), vertaald in spectaculaire en energieke live-shows, vaak op ongewone plaatsen zoals verlaten fabrieken of treinstations. Ze waren er snel bij om te experimenteren met techno (hetgeen hen niet door iedereen in dank werd afgenomen), iets dat ze toen gemeen hadden met bijvoorbeeld Coil. In die zin waren ze tweemaal pioniers. In 2012 was er opnieuw een teken van leven; nog voorzichtig als Test Dept:Redux en drie jaar later verscheen er een indrukwekkend (maar peperduur) boek: ‘Total State Machine’ (2015). Met ‘Disturbance’ maken ze nu ook op plaat een comeback. Kwaad geklop op schroot en ander industrieel afval is wat naar de achtergrond verhuisd, maar is zeker niet verdwenen. Net als de dirigistische ritmiek. De percussie op ‘Information Score’ bijvoorbeeld is vintage Test Dept. Hier wordt de techno gelaten voor wat het is en kiest Test Dept voor pompende EBM. De politiek en verontwaardiging zijn evenmin achtergebleven. Titels als ‘Speak Truth To Power’, ‘Landlord’ of ‘Debris’ laten daar geen enkele twijfel over bestaan. Het dreigende ‘Gatekeeper’ roept dan weer herinneringen op aan hun meer atmosferische kant. Er is niet veel verbeelding nodig om het te beschouwen als de zustertrack van ‘Corridor Of Cells’ uit ‘The Unacceptable Face Of Freedom’ (’86) bijvoorbeeld. ‘Disturbance’ is een meer dan behoorlijke terugkeer van een band die we eigenlijk al lang hadden afgeschreven; zonder uiteraard ook maar een seconde afbreuk te willen doen aan hun indrukwekkende catalogus. Deze ‘Disturbance’ mag mee bovenop die stapel.