Disir

In 2014 bracht het trio Völur uit Toronto een demo uit met vijf nummers op een mooi vorm gegeven, maar uiterst gelimiteerde cassette (100 exemplaren). Gelukkig krijgt die demo nu eindelijk een officiële release. Eén stuk haalde de cd niet, maar erg is dat niet want dat was slechts een gedeelte van een omvangrijker nummer (al duurde het dertien minuten). De vier resterende nummers zijn echter heel erg de moeite voor wie houdt van donkere melancholische muziek die folk en neo-klassiek met elkaar verenigt. En ook voor wie houdt van de muziek van Do Make Say Think, wiens drummer James Payment deel uitmaakt van Völur. De violiste Laura C. Bates werkte onder meer samen met Aidan Baker en The Rucksack Willies. Op de single ‘Let It Come Down’ van retrorockers Blood Ceremony speelt ze fiddle en daar leerde ze meteen bassist Lucas Gadke kennen, die haar nu opneemt in zijn nieuw project. Een zeer geslaagde zet, want haar soms behoorlijk experimentele vioolspel tilt Völur ver uit boven het folkgenre en helpt van ‘Disir’ een plaat maken die, ondanks de invloeden van folk en klassiek, een doomy sfeer verklankt. Het trio weet bovendien zeer goed te doseren, waarbij noisy stukjes al snel worden opzijgezet door stilte en dromerigheid. Völur neemt de luisteraar mee in een nachtelijke trance, diep de grotten van het hiernamaals binnen, en boetseert er wondermooie nummers mee. Wondermooi tot op het ongemakkelijke af, want rozengeur en maneschijn zijn niet aan de orde. De diepe, zware zang van de heren contrasteert met de eerder weemoedige fragmenten waarop ze met zijn drieën lieflijker hun stemmen aanwenden. De plaat komt niet voor niets uit op Prophecy, waar ook al pareltjes van Alcest, Amber Asylum en Of The Wand And The Moon verschenen.

Volur_Disir
za 29 dec 2018