Dirty Habits (Rule Us All)

Het uit Eibergen, ergens in de Achterhoek van de provincie Gelderland gelegen, komende trio Dreckneck heeft eindelijk zijn eerste langspeler opgenomen. Harm Pelle, Martijn te Biesebeek (alias Tinus) en Gijs Startman begonnen hun bandje in een pub ergens in hun thuisstad in 2015. De tussen pot en pint afgesproken muzikale weg betreft het spelen van riffgeladen rock. En daar mag nogal wat fuzz bij aan te pas komen ook. De adoratie voor stonerpioniers als Kyuss en later Queens Of The Stone Age mocht hier en daar ook wel tot uiting komen. Zo gezegd, zo gespeeld en op 1 april 2017 zag de ep ‘Dreckneck’ het levenslicht. Acht nummers stonden er op, goed voor een klein half uur muziek. Nu staan er elf nummers op, samen goed voor bijna drie kwartier goed gemaakte rock. Met Marlon Wolterink van White Noise Studios maakte Dreckneck een goeie keuze om hun swingende nummers op de band te helpen zetten. Zo schuurt en kraakt het waar het moet en zo klinkt het mooi gepolijst als een nummer daarom vraagt. Zodoende is het tragere ‘Waja’ bijna radiovriendelijk, terwijl nummers als ‘Full Speed’, ‘Destination’, ‘Dead & Gone’ en het titelnummer net zo aanstekelijk klinken als het beste van QOTSA. De drie vriendelijke heren, die nog de moeite nemen om een handgeschreven brief bij hun cd te stoppen, zijn gelukkig wel tot meer in staat dan hun grote helden na te apen. De fuzz en de goed bij stem zijnde Harm Pelle geven de nummers heel wat extra poer, waardoor de plaat geen seconde verveelt. Probeer het ijzersterke ‘Highway Man’ maar eens, dan ben je net als ons overtuigd. ‘Dirty Habits (Rule Us All)’ is er in een oplage van tweehonderdvijftig genummerde exemplaren.

do 28 nov 2019