Het nieuwe Nederlandse label Etherkreet richt zich op experimentele elektronica, elektro-akoestische composities en geïmproviseerde muziek. Met zijn zelfgebouwde kortegolfontvangers schept Ezra Jacobs een dreigende sfeer. De stille passages suggereren dat we toevallig sterk verstoorde noodsignalen opvangen, terwijl de hardere stukken dicht bij samengeperste noise aanleunen. Het geheel krijgt extra authenticiteit omdat de opnames plaatsvonden tijdens stormweer. Diffusiedrang is een uitstekend experiment dat zeker in een goed oor zal vallen bij liefhebbers van ruismanipulaties of de zendapparatuurmuziek van bijvoorbeeld Tod Dockstader of John Duncan. Richard Jonas speelt liever met elektriciteit en suggereert dat een jeugdtrauma (een exploderende Commodore64 computer) aan de basis ligt van zijn geluidskunst. Pulserende geluidjes en flarden van computerklanken worden verknipt en weer aan elkaar geplakt, waardoor de muziek van Jonas zeer dicht in de buurt komt van (maar weinig toevoegt aan) de tapecollages van De Oude Meesters. Titels als Impulse Workout, 80.56.20.28 of Data Play dekken dan ook perfect de lading. Met videokunstenaar Bas van Huizen komen we op gemakkelijker betreedbaar terrein. Zijn veelgelaagde muziek op de cd Anachronistenmist is samengesteld uit gefilterde en bewerkte gitaren, strijkers en stemmen. De verwijzingen naar mist en het wazige artwork zijn hier perfect op hun plaats, en van Huizen zorgt daarenboven voor taalkundige prikkels als ‘Zeeverteer’ of ‘Korrelkrocht’. Deze geslaagde combinatie van ijle klanken, gitaardrones en dissonante experimenten, zal zeker op onze playlist staan wanneer we des winters over de nevelige weilanden turen.