Die Letzte Rache

In Gonzo(circus) #111 had collega swat het over ‘Geri Reig’ en ‘Normalette Surprise’, de eerste twee langspelers van het Duitse collectief Der Plan. Moritz Reichelet (Moritz R), Frank Fenstermacher en Kurt Dahlke (Pyrolator) waren op zoek naar nieuwe muzikale wegen, weg van de modale (Duitse) pop. Eigenzinnige krautrock en de Neue Deutsche Welle horen bij de tijdsgeest en Der Plan is er één van de meest eigenzinnige en eigenwijze exponenten van. Het trio experimenteert met elektronische instrumentale deuntjes, en voegt er al snel vervormde stemmetjes aan toe waardoor hun sound al snel neigt naar die van The Residents. Daar blijft het echter niet bij, want Der Plan maakt net zo goed experimentele fantasietjes, verwarrende popdeuntjes, aanstekelijke liedjes, enerverende spielerei als dadaïstisch en humoristische liedjes die aan kinderdeuntjes doen denken. De volgende stap, waarin eerder genoemde vormelementen opnieuw opduiken, was het maken van een soundtrack. Der Plan experimenteerde net zo goed met kledij, maskers en surrealistische decors en zette dat verder voor de film ‘Der Letzte Rache’ van Rainer Kirberg. Het werd een film die past in de lijn van ‘Das Cabinet Des Dr. Caligari’ en andere vroege expressionistische Duitse films. Moritz maakte mee de decors, Fenstermacher en Andreas Dorau speelden een klein rolletje. Als bonus zijn er nog zes nummers die voor ‘Der Grottenolm’ werden opgenomen, eveneens een soundtrack. ‘Japlan’ was de vierde langspeler, die indertijd niet in Duitsland verscheen. Het album was speciaal gemaakt voor de Japanse markt en paste in een reeks shows die Der Plan er in 1984 gaf in platenwinkels. Het is een verzamelalbum op zijn Der Plan’s: bekende stukken, fragmenten van de soundtracks en een resem weirde instrumentaaltjes die speciaal voor die shows werden gecreëerd. De plaat geeft een bepaald beeld van Der Plan, overloopt alle zijsprongen die ze telkens opnieuw weer wisten te maken en bevat net zo goed ‘Gummitwist’, één van de bekendste nummers van Der Plan. Op naar de volgende heruitgaven, waarmee de verdere ontwikkeling van Der Plan zal te volgen en te ontdekken zijn.

DerPlan_DieLetzteRache