Derive

Vanuit de stad waar in 1791 W.A. Mozart zijn laatste adem uitblies, komen nieuwe elektronische klanken. Christina Nemec, een artistieke spil in Wenen, heeft samen met Konstantin Drobil, onafhankelijk distributeur en winkeleigenaar in dezelfde stad, het label Comfortzone opgezet. Comfortzone brengt uiteenlopende elektronica uit, louter op vinyl en variërend van geluidsonderzoek via club tot elektrodisco. Omdat toch iemand de eerste moet zijn, bijt Nemec zelf het spits af onder de nom de guerre Chra met een lp vol clubbeats. Een afwisselend kalme en up-tempo synthesizerbasis combineert zij met hier een improvisatie op gitaar, daar een vervormde melodie. Uit eenvoudige ritmes en melodietjes met simpele teksten bouwt Chra sobere, degelijke en aanstekelijke elektropop. Teksten worden min of meer gescandeerd in verschillende talen. ‘Von der Liebe’ is bijna een echt liedje, maar daarna koerst de lp weer richting einde met gruizige klanken, een steviger drumritme en geluidjes van gitaar en synthesizer. Uiterst aangenaam.
Dat geldt ook voor de 12inch die gedeeld wordt door Bonnie Li uit Paris en Frau Herz uit Wenen. Vooral de elektropop van Bonnie Li laat zich vergelijken met die van Chra, zij het misschien iets voller van geluid. De tracks worden opgebouwd uit verschillende synthesizerritmes (in loops), waarover de Parisienne eenvoudige teksten zingt. Met Frau Herz lijken we eerder te belanden in een modern havencafé, waar zij haar ballades met drama ten gehore brengt. Pure eighties synthwave horen we op de split-12inch van Alloy Alloy en Stereonucleose. Het Belgisch-Deense Alloy Alloy brengt een wat steviger mix van elektro en synthpop, met reminiscenties van de vroege Depeche Mode en Yazoo tot D.A.F.. Het Berlijnse duo Stereonucleose draagt op dit vinyl twee swingende, meer up-tempo elektronummers bij, net wat verrassender, net iets vreemder. Waarschijnlijk doen ze het heel goed in de clubs. De eerste releases van Comfortzone houden een belofte in voor een no-nonsense, aanstekelijke elektrotoekomst.

Chra_Derive