Demon Blues

De titel is misschien ietwat misleidend omdat Datura4 niet echt blues speelt. Het kwartet integreert wel elementen uit de blues in hun muziek, maar de nadruk ligt eerder op psychedelische rock en boogie. En progressieve blues, of wat daarvoor doorgaat, want Datura4 geeft aan alles een draai, ietwat typisch als zijnde Aussies. De groep komt uit Fremantle, een stadje in West-Australië en is het geesteskind van Dom Mariani, die eerder de legendarische garagerockband The Stems bestierde en ook al brokken maakte in zijn vaderland met het ietwat poppier DM3. Iets meer dan de helft van de nummers op ‘Demon Blues’ is van de hand van de zanger/gitarist. Zijn kompaan, tweede gitarist en zanger Greg Hitchcock, in een ver verleden gitarist van The New Christs en ook lid geweest van You Am I, neemt twee nummers voor zijn rekening. Beiden bewijzen dat ze nog steeds in staat zijn om degelijke songs te schrijven, die hun muzikale verleden eer aan doen. Frappant is dat het enige nummer dat de twee samen schreven, ‘Moonswing’, meteen de echte voltreffer is met zijn schitterende mix van boogie en blues. Vooral die hemelse riff doet het hem hier. Ze worden bijgestaan door drummer Warren Hall (ex- The Drones) en bassist Stu Loasby, waarmee ze, zeker naar het einde toe, een paar typische ingetogen Aussierockers neerzetten die de glorietijd van hun eerdere bands terug tot leven roepen. James Leg alias John Wesley Meyers is al net zo’n geroutineerd muzikant. De keyboardspeler en bluesy brombeer maakte deel uit van het fantastische The Immortal Lee County Killers en maakte deel uit van Black Diamond Heavies en Cut In The Hill Gang. Leg is de zoon van een Texaanse predikant en groeide op met gospel. De duivelse verlokkingen van de rock-‘n-roll zijn dermate sterk, dat hij niet in de voetsporen van zijn vader treedt, maar een carrière in de muziek probeert uit te bouwen. Op zijn tweede soloalbum prijken zes covers en vier eigen nummers. Leg bespeelt zoals gewoonlijk een Fender Rhodes en de piano, terwijl hij bromt en gromt als een mengeling van Tom Waits en Captain Beefheart. Een rist bevriende muzikanten verzorgen de verdere muzikale invulling. Daaronder Frederick Joe Evans IV van Left Lane Cruiser, die de Dirtbombs-klassieker ‘Can’t Stop Thinking About It’ van een stevige portie slidegitaar voorziet. Afsluiter ‘What More’n van Leg’s hand, is een verrassend soulnummer waarin hij wordt bijgestaan door de soulzangeressen Beth Harris en Kristen Kreft. ‘Up Above My Head’, een oergospel van Sister Rosetta Tharpe bevat heel wat mondharmonica. Fris klinkt ook The Cure‘s ‘A Forest’. Het nummer wordt regelmatig van een nieuw jasje voorzien, maar voor zover we weten kreeg het nog nooit eerder een bluesy gospeltouch mee. ‘Below The Belt’ is een heerlijke trip doorheen doorleefde blues, soul en gospel gebracht door een rocker pur sang op toetsen.

Datura4_DemonBlues
vr 6 mei 2016