Het heeft schijnbaar heel wat voeten in de aarde gehad voor Deep Visions van de Zwitser Roberto Vitali om ons te bereiken. De cd dateert immers al van 2005, maar bij het Geneefse Urgence Disk hadden ze blijkbaar nog nooit gehoord van Gonzo Circus. Dat treft, wij ook niet van hen. Een vluchtige blik op de verpakking en de openingstrack Ambient Work verraadt meteen waar we dit project moeten plaatsen: in het segment van diepe, zweverige, op de kosmos (Stellar, The Saturnday) gerichte, maar tegelijkertijd sterk visueel getinte soundscapes. Deep Visions glijdt echter nooit af naar new age of andere meligheid, niet in het minst door een mechanische, licht industriële ondertoon die aarzelt tussen Kraftwerk (Robotik Life) en Clock DVA (Keep On Moving). In tegenstelling tot wat Extrem lijkt te suggereren, wordt het nooit radicaal. Vitali lijkt nog het meest zijn sound te enten op typische mid jaren 1990 elektronica zoals die destijds werkt gemaakt door onder meer Aphex Twin, Future Sound Of London en vergeten namen als Valleyman of Blue Water School.
Met Notochord uit Rotterdom telt Nederland, na Sending Orbs, opnieuw een klein elektronicalabel dat onafhankelijke huisvlijt koppelt aan internationale ambities. De neuzen staan daarbij evengoed op Japan (Sunao Inami), Canada (Blue T-Shirt), Amerika (Wisp, Stephen James Knight) en Groot-Brittannië (Autoclav1.1) als op het thuisland (Semiomime, Slacknote) gericht. Geen enkel recept zo beproefd als een compilatie om een initiatief als dit te lanceren en dus kiest ook Notochord voor deze aanpak. Hoewel bepaalde namen ook al opdoken op andere labels Semiomime bijvoorbeeld op Merck en Wisp op het Ant-Zen sublabel Hymen klinken de meeste artiesten volstrekt nieuw in de oren. Afbreuk aan de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod doet dat in geen geval. Waar anders krijgen we anno 2006 nog prima ambient, breakbeats, IDM, drum n bass, triphop en electro op één cd?