Das Konservatorium Von Bari

Popcomponisten die met het klassieke instrumentarium en ernstige muziektaal aan de slag gaan: Carlo Fashion heeft een rijtje niet altijd even succesvolle voorgangers. Opgelet: hij is onmiskenbaar geen klassiek componist, maar staat duidelijk boven collega-popmuzikanten die ook eens een ‘klassiek uitstapje’ willen wagen en vervalt niet in hun fouten. De Duitser mijdt te hoog gegrepen ambities en verwerkt op verdienstelijke wijze invloeden uit filmmuziek, klassieke genres, jazz en minimalisme tot één vanzelfsprekend geheel dat natuurlijk klinkt en nergens uit elkaar valt. Zijn nieuwste, rijkgevulde cd biedt een heel programma aan. Vooreerst is er het titelstuk: ‘Das Konservatorium Von Bari’, gecomponeerd voor fluit, klarinet, trompet, strijkkwartet en slagwerk. De compositie bestaat uit tien deelbewegingen. Enkele kleine schoonheidsfoutjes in de opname (overstuurde microfoons bij geluidspieken) kunnen het luisterplezier niet vergallen, en af en toe zou je zweren invloeden van het Tied & Tickled Trio in de blazers te horen. Drie kortere werken vervolledigen de cd. ‘Beboschka’ is een tien minuten durend toondicht voor strijkkwartet waarin Fashion conventionele klanken in juxtapositie met dissonanten plaatst. Vervolgens krijgen we ‘Strömung Für Elektrische Akkordeons Und Blasinstrumente’ voorgeschoteld: één beweging van negen minuten die plechtstatig traag op gang komt, doch tot het einde toe weet te boeien door de onvoorspelbare ontwikkelingen. Hierin laat Fashion het duidelijkst invloeden uit het minimalisme doorsijpelen en de af en toe opduikende Balkanmotiefjes doen soms denken aan Boris Kovac. Tot slot sluiten vier korte composities uit de reeks ‘Thema’ (waarin piano en cello gecombineerd worden) de langspeler af. In ‘Thema #1’ komt helaas een overbodige synthesizer met vrij conventionele klankkleur te pas, wat een spijtige stijlbreuk oplevert. De andere nummers uit de ‘Thema’-suite zijn sterker, maar blijven de mindere momenten van de plaat. Hoewel ‘Das Konservatorium Von Bari’ beslist geen langspeler van grote emoties is, verfrist de nieuwste Fashion op uitstekende wijze de muzikale avonturier. Bijzonder sterk.

tekst:
Jo Vanderwegen
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!