Dansktoppen Mder Burkina Faso I Det Himmelbl Rum Hvor Solen Bor, Suite

Deze mondvolle titel kan worden vertaald als ‘Deense folk ontmoet Burkina Faso in de hemelblauwe plek waar de zon woont’. Frisk Frugt (Vers Fruit) is het vruchtvolle muziekproject van de Deense ontdekkingsreiziger Anders Lauge Meldgaard waarbij hij bizarre pop op zelfgemaakte instrumenten speelt, beïnvloed door muziek uit Burkino Faso na een muzikale reis door West-Afrika gewapend met taperecorder en notitieblok. Vanaf de eerste track ‘Dyrenes Akkompagnement Er Et Bur De Kan Flyve Ud Af’ wordt duidelijk wat voor plezierige zottigheid ons staat te wachten. Een speelse brij van elektronische klanken van toetsen, gesproken samples en chaotisch geluid doet vermoeden dat Frisk Frugt de muzikale reïncarnatie van Goodiepal en Terry Riley samen is. De volgende song is de titeltrack van speelse Afrikaanse gitaarpop en een blij zingende Frisk Frugt, ondersteund door een achtergrondkoor van jongedames. De gemoedelijk indiefolksong ‘Biodynamisk æblejuice Bringer Solen Indenfor Om Vinteren’ is een mix van Afrikaanse balafon xylofoon en glijdende gitaar, gevolgd door een snelle song van guitige Afro-country fusion. In het elf minuten uitgesponnen stuk ‘Palmevinsdrikkerens Vækkelses Blues’ verandert hij even in een Deense Ignatz met gruizige lo-fi blues, drones en een harmonische fluit om halverwege de deur open te zetten en Burkinese zangsferen en hevige tribale trommels binnen te laten voor een lekkere pot rommelpop. Daarna is het rustig uitblazen met een paar songs van schone tokkelfolk waarvan ‘Hvordan To Halvmåner Bliver Til 4/4’ een glanzend randje heeft. We draaien af met een donzig sfeerstuk in de ambientesque lijn van Dolphins Into The Future en we varen langzaam weg van deze eigenaardige plek. Een ware schattenjacht voor het oor die met elke luisterbeurt meer en meer ontdekkingen prijs geeft.

FriskFrugt_DansktoppenmoderBu