Sommige bands verdwijnen geruisloos een hele poos van de radar, om je dan plots weer helemaal doorheen te schudden, als na een klap in het gezicht. Madensuyu is zo een groep. Een kleine vijf jaar na ‘Stabat Mater’ slaat het expressionistische broederverbond tussen Stijn De Gezelle (gitaar, piano en zang) en Pieterjan Vervondel (drums en zang) terug met ‘Current’. Nog steeds legt het duo alle genres en hokjesdenken naast zich neer en verdiept het zijn eigen geluid waar begeerte, drift en vitaliteit van aan de basis liggen. Het nieuwe album voegt daar een flinke dosis hoop, levenslust en sier aan toe, luister maar naar de openingstandem ‘One More Time’ en ‘A Current’. Het gebruik van de piano breidt het klankenpalet uit. De Gezelle gaat niet enkel op een ingetogen, intimistische met het instrument om, maar puurt er ook heel weelderige, soms zelfs barokke toetsen uit. Die doen denken aan de Franse impressionistische tandem Maurice Ravel en Claude Debussy, meesters in het haasje over laten spelen van melancholie en expressie. Onze kop eraf als ‘The Ravel’ geen knipoog is naar de gelijknamige grootmeester. ‘Current’ is het meest spontane album van deze Gentse band, die er eens te meer in slaagt om zijn gevoelens op een hele spontane manier rechtstreeks via zijn muziek over te brengen. Naakt, eerlijk en puur, dat is Madensuyu. Een groep om te blijven koesteren.