Cover Art

Jazzliefhebbers kennen Han Bennink (°1942, Zaandam) vooral door diens uitmuntende drumwerk voor tal van grote artiesten, waaronder Eric Dolphy en Derek Bailey. Toch zullen weinigen weten dat Bennink eigenlijk een klassieke opleiding tot graficus genoot, en zich de eerste jaren van zijn carrière vooral toelegde op beeldende kunst. Door zijn grensverleggende aanpak in de muziekwereld, overschaduwde Benninks muzikale talenten gaandeweg zijn activiteiten in de beeldende kunst. Doorheen de jaren bleef hij echter wel actief in grafisch ontwerp; zo verzorgde hij talrijke hoezen van het ICP (Instant Composers Pool), een gezelschap waar ook onder andere Misha Mengelberg en Willem Breuker deel van uitmaken. Het verzorgd uitgegeven hardcover boekje ‘Cover Art’ wil aan dit onevenwicht een einde maken. Na een beknopte biografie van enkele pagina’s, toont het werkje in kleurendruk zowat alle platenhoezen die Bennink voor zijn collega’s en vrienden ontwierp. De opgenomen commentaar helpt de lezer de evoluties in Bennink werk gemakkelijker te ontdekken en te plaatsen. ‘Cover Art’ is een interessant werk, maar langs de andere kant ook heel beknopt. Als introductie slaagt het zestig pagina’s tellend boekje zonder meer in zijn opzet, al blijft de lezer met een vaag hongergevoel achter – over Bennink en zijn werken lijken de laatste woorden immers nog niet gezegd. Aanrader voor jazzliefhebbers die ook aandacht hebben voor de ruimere esthetiek rond de tal van (inmiddels historisch gebleken) opnames van het ICP en de Nederlandse geïmproviseerde jazz in het algemeen.

tekst:
Jo Vanderwegen
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!