Country Ways

Doseren is een schone kunst. Te weinig aanbieden kan de luisteraar met een onbevredigd gevoel achterlaten, te veel nummers op je schijfje zetten kan ertoe leiden dat diezelfde luisteraar halverwege afhaakt. Doseren is een kunst die Carlton Melton niet verstaat. Het psychedelische spacerock kwartet laat de lengte van ‘Country Ways’ afhangen van het formaat. De vier jams die de lp rijk is, worden op de cd aangevuld met nog eens drie versies die zijn ontstaan tijdens andere sessies. Hoewel begrijpelijk gezien de hoeveelheid materiaal dat het viertal heeft liggen, is dat jammer. De lp is namelijk een perfect afgerond geheel. Op kant A de twintig minuten durende titeltrack, waarin opbouw en spanning worden gecreëerd door juist nauwelijks te veranderen. Het samenspel tussen de twee gitaren ideaal gebalanceerd, waarin de ene met fuzz, echo en delay een lange drone als basis legt, terwijl de tweede daar overheen de ruimte zoekt. Percussie is schaars, net als de wisselingen te zijn. Desondanks wordt er zeer geleidelijk naar een explosie toegewerkt, maar zelfs die is ingetogen. Iets wat de kracht juist versterkt. Op kant B wordt deze lijn doorgezet, zij het in drie kortere stukken waarin met name in Harrington Fair de sologitaar meer definitie krijgt. Spelend rond country motiefjes lijkt juist hier de titel verklaard. In ‘Use Your Words’ wordt dan weer teruggevallen op de methode van de eerste track, waarmee de cirkel rond is. Vier nummers waarin geluid, effecten, spanning en mix in perfecte balans met elkaar zijn. Een klein meesterwerkje. Op de cd volgen dan nog drie nummers, geen van alle slecht. Maar ergens voelen zij als een tweede hoofdgerecht na het aperitief. Lekker maar geheel overbodig.

Tjeerd van Erve
CarltonMelton_CountryWays