Counterblast

The Reckoning bestaat uit drie bezeten Vlaamse mannen die op ‘Counterblast’ een potje deathmetal spelen waarmee ze geen seconde moeten onderdoen voor de grote namen uit het buitenland. De grunt van Peter laveert tussen diep brommen en naar black metal neigend gekrijs. Ook technisch is de band ijzersterk, en al streven ze er niet naar om snelheidsrecords te verbreken, het tempo ligt over het hele album toch vrij hoog. Voorganger ‘Deathlike Millennia’ zette deze krijtlijnen al uit, maar door de loepzuivere productie van ‘Counterblast’ overstijgt The Reckoning zichzelf. Een trio dat erin slaagt om zijn album ijzersterk af te sluiten met een cover van Terrorizers ‘Dead Shall Rise’ heeft natuurlijk heel wat kwaliteit in huis. Na een heel korte intro vliegt The Reckoning er meteen vol in met ‘Downward Discipline’, een track vol hyperkinetische drums, knallende riffs en gitaarduels die ervoor zorgen dat de band ons geen seconde rust gunt. Als het gitaarwerk even wat wordt teruggeschroefd, is het steeds met de bedoeling om er meteen nog steviger tegenaan te gaan. En zo gaat dat de hele plaat door. Breakdowns zitten er natuurlijk ook in, maar gelukkig blijft de band trouw aan zijn deathmetalvisie en krijgt hardcore met de bijhorende trucjes geen enkele kans. De band is dringend op zoek naar een nieuwe bassist, op deze plaat werd de bas ook gespeeld door gitarist / schreeuwlelijk Peter. Een bassist met een voorliefde voor deathmetal kan hier aan de slag bij één van de beste bands in het genre, zeker van ons Vlaanderenland. Aborted heeft zowaar een echte concurrent aan dit The Reckoning.