Concrete Disk 2 + 3

Op 12 december 2008 en 22 mei 2009 organiseerde cultureel initiatief WEI uit Eindhoven twee avonden onder de naam Concrete Disk, waarop kunstenaars uit Eindhoven zich presenteerden aan de wereld. Dit is een selectie van dertien nummers van zes verschillende acts in prachtig boekwerk met informatie over alle meewerkende artiesten terecht gekomen. Op de cd vind je zes verschillende artiesten die niet op genre bij elkaar zijn geplaatst. Wel is er een duidelijke tweedeling. Terwijl de eerste drie het in de atmosferische drone- en elektrowereld zoeken, zijn de laatste drie meer op de traditionele muziek gericht, maar wel met een geheel eigen inkleuring. Daarmee geeft Concrete Disk 2+3 een aardig beeld van de avonden en het daar aanwezige talent. Autumnsun heeft met het melancholische geluid ergens tussen Mountain Goats en Damien Rice een paar mooie liedjes afgeleverd, waar het rinkelen van glaswerk de juiste toevoeging geeft. Minder is de registratie van Rik & Manon. Misschien leuk voor liefhebbers van Roosbeef, maar het duo komt hier niet uit de verf, wellicht ook vanwege de mindere toonvastheid. Interessanter is Modder, dat met een nummer genaamd ‘Ui’ het referentiekader onbewust zelf al schildert. Complexere postrock, met lekkere themaatjes en pakkende riffs. Maar de hoogtepunten op deze verzamelaar zijn toch te vinden in het eerste halfuur bij de elektronica, drone en IDM. The Romartuz Syndrome opent met een twaalf minuut durende donkere drone, The Pulse Projects bevindt zich in het vaarwater tussen Autechre en Murcof en ook elChi met zijn IDM: alledrie maken het ze een zeer bijzondere luisterervaring. Daarmee is Concrete Disk 2+3 een mooie introductie voor een zestal Eindhovense artiesten, maar blijft het ook gewoon een liveregistratie. Een aardige blik in de Eindhovense keuken, en met een oplage van 200 gericht op een select publiek.

Tjeerd van Erve