Con 3

Schnitzler overleed in 2011 en het in Hamburg gevestigde label Bureau B neemt de kans waar om wat oud werk van de man opnieuw uit te brengen. Als voormalig student bij Joseph Beuys, oprichter van het legendarische Berlijnse Zodiak Free Arts Lab en voormalig lid van Tangerine Dream (met Klaus Schulze en Edgar Froese) en Kluster (met Dieter Moebius en Hans-Joachim Roedelius) behoorde de man tot de grondleggers en de pioniers inzake elektronische muziek in het algemeen en krautrock in al zijn aspecten in het bijzonder. Schnitzler maakte eveneens een hele resem soloplaten, waarvan ‘Con 3’ het zesde en meteen meest commerciële album tot dan toe was. Voor het eerst dook er zang op in de nummers, die daardoor heel dicht bij de hele Neue Deutsche Welle aanleunen. Het album verscheen oorspronkelijk in 1981 en was ook voor die beweging toch net een beetje te vreemd. Als we de plaat nu beluisteren, en ze in zijn tijdsgeest kaderen, snappen we het wel een beetje. De negen oorspronkelijke nummers zijn dan wel melodieus en door de zang ietwat toegankelijker dan voorheen, er zitten toch nog te veel weerhaakjes in de muziek om het grotere publiek mee te krijgen. Anno nu klinkt de plaat daarentegen ietwat belegen, waardoor ‘Das Tier’, ‘Seemannslied’ of ‘Kohlen’ te nostalgisch en oubollig klinken. Interessant klinken ze zeker wel, want veel songs uit de NDW die later verschenen, vertonen nauwe verwantschap met deze tracks. Zes bonusnummers, vier genummerde stukken en twee remixen, zijn een leuke maar niet essentiële toevoeging. ‘Consequenz’ verscheen een jaartje eerder, in 1980, en was zijn vierde soloplaat en de eerste waarop hij samenwerkte met Wolfgang Seidel (Wolf Sequenza). Het was tevens het eerste album van Schnitzel dat enigszins de stap zette richting popmuziek, in de vorm van de opkomende NDW. Voorheen maakte hij, met albums als ‘Rot’ en ‘Blau’ lange, voor sommigen eindeloze, nummers die hem de titel ‘grondlegger van de industriële muziek’ zouden opleveren. Zingen was er nog niet bij, dat liet hij over aan de luisteraar zelf die indien gewenst zelf karaoke kon doen, al dienden de teksten ook zelf nog verzonnen te worden. Met de juiste zang staan er op ‘Consequenz’ diverse stukken die een geheide hit konden worden, of nu zouden kunnen worden. ‘Lügen Haben Kurze Beine’ is er zo eentje. ‘Bilgenratte’ neigt dan weer naar het vroege werk van The Residents. Twee lange bonusnummers, ‘Bonus 1’ en ‘Bonus 2’, gaan op hetzelfde elan verder en vormen een soort 12inch versies van het soort nummers die eraan vooraf gingen.

ConradSchnitzler_Con3