Complete Studio Recordings

Overhang Party is geen band die bij veel mensen bellen zal doen rinkelen: Japanse psychedelische rock op zich is al een niche, en platen in oplagen van 200 stuks zullen niet bij hebben gedragen aan de reikwijdte. Tussen 1993 en 2006 bracht de band drie albums uit, die door Important Records nu bijeen zijn gebracht op ‘Complete Studio Recordings’, met als bonus een extra track op iedere cd, plus een vierde schijf met nog zes onuitgebrachte nummers. Op de spaarzame sites die over de band schrijven wordt ze zonder uitzondering geroemd als “zeer invloedrijk”. In hoeverre dat klopt, dan wel een gevolg van de immer extatische toon van de blogosphere is, kunnen we niet beoordelen – daarvoor zitten we te ver van die niche af (het feit dat niemand ook maar één beïnvloede band noemt, is misschien een indicatie). Hoe het ook zij, de stijlboog waar de band tijdens haar bestaan doorheen bewoog, is absoluut opmerkelijk. Het eerste album verenigt lo-fi improvisaties door percussie en stem, hevige feedback jams en slepende psychedelische rock op zo’n een manier dat de plaat probleemloos morgen op een label als Woodsist zou kunnen verschijnen. Amper een jaar later nam de band het tweede album op, waarop ze de losse experimentele stukken overboord zette, en uitpakten met stevig rockende songs in een stijl tussen Bardo Pond en The Stooges. Vier jaar en een verloren gegaan album later verschijnt de derde plaat, waarop de grootste verrassing een aantal nummers is waar de scherpste randen ingeruild blijken voor piano’s, lange gitaarsolo’s en dramatische toonsoortwisselingen. De opener ‘Presage (Kizashi)’ is een waar anthem, en ook elders zijn er breedbeeldmomenten, maar de band is ook trouw aan haar psychedelische roots in een aantal Galaxie 500-achtige nummers. Het is niet vaak dat je de complete output van een band in zo’n compacte set kunt doorlopen, en dat dat oeuvre zo’n fraaie ontwikkeling laat zien. Important redt het dan ook terecht van een kwijnend bestaan in de donkere uithoeken van het internet.

OverhangParty_CompleteStudioReco