A.R. Kane was eind jaren 1980 een vreemde eend in de bijt: twee dreads die amper konden spelen en in geen enkel hokje wensten te passen. Bij gebrek aan beter werden ze maar onder ‘shoegaze’ geschaard. Dat was gezien hun eerste single ook niet helemaal onterecht: When Youre Sad is een en al feedback en sixties-melodieën. Maar na te hebben getekend bij 4AD Records, thuishaven van geestverwanten Cocteau Twins, wiens Robin Guthrie een aantal nummers zou produceren, vonden ze hun draai met de mooie, melancholische single Lollita. Zelf noemden ze het dreampop een term die recentelijk in zwang is gekomen voor de kruisbestuiving van chillwave en shoegaze, mogelijk een verklaring voor de timing van deze release. Overstuurde gitaren voor melodie en textuur, drummachines en onherkenbare samples, dromerige zang en teksten, afgewisseld met heftige noise-uitbarstingen. Min of meer per ongeluk had het duo als de A en de R van M|A|R|R|S een monsterhit met Pump Up The Volume (dat niet op deze verzamelaar staat), waarna ze met debuutalbum 69 hun finest hour beleefden: een ongrijpbare verzameling van psychedelisch pop, dub, akoestische ballads, cellos, vocalen die klinken alsof ze uit een betonnen kelder geschreeuwd worden (en me bij herbeluistering eigenlijk nog het meest aan Current 93 deden denken) en andere experimenten. Nog een aantal sterke singles volgen, maar in de tweede helft van hun carrière verdwijnen de scherpe randjes, en wordt de muziek glad en hol: koortjes, beleefde gitaarakkoorden, housey piano’s, gesampelde strijkers en blazers, faux rap, the lot, en na nog twee lps houdt de band in 1995 op te bestaan. Maar met de eerste disc van deze verzamelaar met alle singles wordt de herinnering aan de beginperiode van deze unieke band terecht levend gehouden.