Come Away With ESG

Toen de zussen Renee, Valerie en Marie Scroggins in de vroege jaren 1980 in de Bronx ESG begonnen, kozen ze noodgedwongen voor een geluid dat ontdaan was van alle versierselen: ze waren simpelweg niet goed genoeg als muzikant om het veel ingewikkelder te maken. Een beperking die een zegen bleek. Factory’s Martin Hannett zat achter de knoppen bij de opnamen van de eerste single (hij was toevallig in de stad om A Certain Ratio te produceren), de nummers waar de band waarschijnlijk het meest bekend om is: ‘You’re No Good’, ‘Moody’ en vooral het veelvuldig gesamplede ‘UFO’. Maar hoewel misschien minder bekend, is het eerste album, ‘Come Away With ESG’, minstens zo invloedrijk geweest. Minimalistische post-punk art-funk (we kijken niet op een term meer of minder hier), nummers die uit weinig meer bestaan dan een groove van funk-bas, drums en veel percussie, waarover de Scroggins-zusters half rappen, half zingen. Bands als LCD Soundsystem en Holy Ghost! zijn direct schatplichtig aan ESG, iets waar ze overigens geen geheim van maken. Niet lang na de release ging het label failliet aan een rechtszaak tegen Sugarhill Records over het ongeautoriseerde gebruik van een sample van geestverwanten Liquid Liquid in de hit ‘White Lines’. Daarmee raakte het album out of print, tot Soul Jazz het vijf jaar geleden midden in de post-punk-revival oppikte en heruitgaf, tegelijk met een tweetal verzamelaars. Fire Records neemt het stokje nu over met een deze release, nadat het vorig jaar als de verzamelaar ‘Dance To The Best Of ESG’ had uitgebracht. Overigens bestaat ESG nog steeds; over ‘Keep On Moving’, hun album uit 2007, schreven we destijds: “die sobere aanpak zorgt ervoor dat ESG uitmunt in puurheid en een ongeziene oerkracht uitstraalt,” iets wat ook nog steeds voor hun debuut geldt.

ESG_ComeAwayWithESG