Collaboration Split

‘Ausserwelt’ uit 2010 was een meer dan indrukwekkende plaat. Year Of No Light uit Bordeaux deed het voortaan zonder zanger, wel met drie gitaristen, twee drummers en een bassist. Twee van hen zorgden nog voor extra invulling aan de geluidsmuur door het toevoegen van allerlei elektronica. De mengeling van postrock, sludge, postmetal en doom, black metal en shoegaze in epische instrumentale nummers leverde superbe luistervoer op. Het zestal blijft echter niet op zijn lauweren rusten en brengt met de regelmaat van een klok nieuw werk uit, recentelijk geregeld in de vorm van splitreleases. Zo staken ze met kop en schouders boven Altar Of Plagues uit. Eric Quach is de Canadese bezieler van het éénmansproject Thisquietarmy, die op zijn eentje er niet alleen in slaagt om door middel van spectaculaire visuals zijn optredens te ondersteunen, maar met zijn langgerekte drones ook op plaat weet te boeien. We denken bijvoorbeeld aan ‘Resurgence’ (2011), een stevig doorwrochte mokerslag die menig gitaarband met verstomming sloeg. Gewoonlijk plegen bands dan elk de helft aan te leveren, en is er een splitcd. Hier gebeurt het net even anders. Elk voegt een eigen nummer toe, en er staan twee samenwerkingen op, waarbij elk om beurt de boel in gang trekt en de ander accenten toevoegt. En het loont de moeite. ‘Vous Êtes Un Nada Mort Marchant Autour Du Visible’ is twaalf minuten vintage Year Of No Light. Episch, geleidelijk opbouwend naar een magistrale apotheose annex dicht geplamuurde geluidsmuur, alsmaar heftiger in een overvloed aan gitaren. De samenwerking met Quach die erop volgt, is noisier, richting drones en ambient en toch zeer heavy. ‘Aphorismen’ van Thisquietarmy is een hellerit in overdonderend donkere droney ambient waarin toch enige vorm van melodie zit verscholen. ‘Langue De Feu’, waaraan Year Of No Light meewerkt, sluit de plaat, die eerder op vinyl verscheen bij Destructure’, in schoonheid af. Fans van beide bands mogen blindelings dit kleinood aanschaffen. Ieder die houdt van epische, stevige instrumentale muziek net zo goed. Isis is bij deze voor eeuwig verwezen naar de vergeten uithoeken van de geschiedenisboeken.

YearofNoLightthisq_CollaborationSplit