Matana Roberts startte haar ‘Coin Coin’-reeks in 2011. Het opzet was een cyclus van twaalf platen, waarin ze ras, klasse en gender in de Verenigde Staten van vandaag en gisteren onderzoekt, en verweeft met flarden uit haar eigen familiegeschiedenis. Nummer drie dateert alweer van 2015. Daarmee is de cyclus ook het tijdperk van de Oranje Racist ingetreden, wat het werk op zich nog relevanter en urgenter maakt dan het vier jaar geleden al was. Was ‘Chapter Three River Run Thee’ een solowerk, dan introduceert Roberts op deze ‘Chapter Four: Memphis’ een nieuwe band, bestaande uit Hannah Marcus op gitaar en fiddle, Ryan Sawyer op percussie, bassist Nicolas Caloia en Sam Shalabi (Land of Kush) op gitaar en oud. Op ‘Memphis’ vertelt Roberts in de eerste persoon het verhaal van Liddie, een meisje uit haar familielijn, wier vader vermoord werd door de Ku Klux Klan. Roberts hoorde het verhaal zelf van haar –in Memphis geboren- grootmoeder, maar veel details waren er niet gekend. Om één en ander uit te klaren trok Roberts een paar jaar geleden naar Memphis om onderzoek te doen, en verwanten te interviewen, maar in een recent interview liet ze weten dat de versie van het verhaal die op ‘Chapter Four: Memphis’ slechts haar interpretatie is. In die interpretatie laat Roberts wel verschillende geluiden weerklinken, want in pakweg ‘Trail Of The Smiling Sphinx’ barst er na een wilde drum-bas-sax-improvisatie plots een hillbilly-fiddle-feest los. Het zegt veel over de gelaagdheid die Roberts nastreeft –niet voor niets benoemt ze de reeks als ‘panoramic sound quilting’.Los van alle inhoudelijke duiding, willen we graag nog meegeven dat er op deze ‘Chapter Four’ uitzonderlijk strak en op hoogstaand niveau gemusiceerd en geïmproviseerd wordt. Het nieuwe kwintet is duidelijk zorgvuldig geselecteerd en Roberts zingt beter en zelfverzekerder dan ooit. Zo dus, dames en heren Belgische en Nederlandse programmatoren, halen jullie Matana nog eens naar de Lage Landen, want hier kunnen we ook wel wat eerstehandgeschiedschrijving gebruiken, in deze barre tijden?