Clear

In een oplage van 300 stuks vinyl presenteert LXV, die ook platen maakt onder de namen Current Amnesia en zijn geboortenaam David Sutton, de opvolger voor ‘Asylum/Theophany’ (Soft Abuse, 2015). ‘Clear’ kan trouwens net zo goed worden beschouwd als de opvolger voor twee andere albums die Sutton in 2015 maakte. ‘Sirens’ (Umor Rex), zijn samenwerking met Kara-Lis Coverdale, en zijn soloplaat ‘Witness/Recall’ (Monorail Trespassing) leggen namelijk mee de basis voor zijn nieuwste werkstuk. Ook hier horen we verklankingen van de grootstad, van ruines, van het helse leven, van tijdsdruk, van vervreemding, desolaatheid en eenzaamheid. Verlaten industrieterreinen met vervallen barakken die een bepaalde schoonheid uitstralen en ondanks het verval iets positiefs in zich kunnen dragen. Het industriële erfgoed lijkt een grote invloed te hebben op Sutton, of zo menen we toch te horen op ‘Clear’. Zoals gewoonlijk gebruikt hij allerlei verknipte stemmen, mogen de synthesizers luchtig klinken op verstoorde ritmes. Van de hak naar de tak met een lichte ondertoon van industriële muziek en een neiging tot absurde collages maken van deze plaat een intrigerend werk. Vijf nummers prijken er op de plaat, die allen puren uit dezelfde grond maar telkens op een net iets andere manier een ietwat donkere sfeer opbouwen, ondanks de bovenlaag die luchtiger overkomt dan ze in werkelijkheid is. ‘Clear’ wekt een ietwat verontrustende, desoriënterende sfeer op, die perfect past bij een wandeling door een verlaten, grimmig stadsdeel.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
LXV_Clear
geplaatst:
za 29 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!