Channels

De eerste release van het Britse Iron Pig was ‘Militia Of Blood Sacrifice’ van het net zo Britse Ravens Creed. De plaat kwam aan bod in de vorige Gonzo (Circus) en kon ons niet echt overtuigen. De tweede release is er echter eentje waarvan ons noisehartje sneller gaat kloppen. Potop combineert extreme hardcore met extreme doom waarin negatieve vibes domineren. De band komt uit Macedonië, een land dat we niet direct linken aan extreme noisecore. De website bood ons trouwens iets meer informatie over deze cd, want behalve de url is alle info op het hoesje in het cyrillisch, en dat schrift zijn we niet machtig. Dit wijst wel op de eigenzinnigheid van de band, die sterke banden heeft met de hardcoreondergrond en alles zelf doet. Als u zich nog de uit de boxen knallende haat van Buzzov-en voor de geest kunt halen, dan heb je hier een plaat die de angst en wanhoop van die band nog overtreft. Heavy, traag, destructief, brutaal, de sludge spuit de boxen uit alsof Harvey Milk samen musiceert met een met metal experimenterend U.S.Maple. Of een voluit tekeer gaand Oxbow als je wil. De zang zit diep in de mix, de feedback spuit uit de boxen, een cimbaalaanslag om de zoveel seconden geeft het ritme aan. Dit is doom zoals die hoort te klinken, zonder franjes, zonder keyboards, maar lelijk en haatdragend. Dit debuut bevat twee tracks van de split die de band deed met Burmese en twee nummers die terug te vinden zijn op de onlangs verschenen compilatie op het Fuck You-label. Een korte afsluiter maakt dit tot een half uur meedogenloos genieten.