Change Becomes Us

Wire is een monster met vele koppen. En dat als sinds het prille begin. In die dagen werden ze op een hoop gegooid met de toen woedende punkgolf, maar al op hun debuut ‘Pink Flag’ (’77) was te horen dat de band niet voor een stilistisch gat te vangen was. Het punkkeurslijf zat dan ook veel te strak voor Colin Newman, Bruce Gilbert, Graham Lewis en Robert ‘Gotobed’ Grey. De twee daarop volgende albums – ‘Chairs Missing’ (’78) en ‘154’ (’79) – katapulteerden Wire naar de artistieke top van wat dan al postpunk werd genoemd. De voorbije decennia experimenteerde Wire ook volop met avant-garde, elektronica en zelfs pop. Interne spanningen resulteerden in meerdere splits, massa’s zij- en soloprojecten en langdurige periodes van inactiviteit; en zowel Grey als Gilbert trokken in de loop van de jaren (ontevreden) de deur achter zich dicht, maar dat belette de groep niet om koppig voort te doen. Anno 2013 maakt drummer Grey opnieuw (al een poos) deel uit van de line-up, terwijl Gilbert werd vervangen door Matthew Simms. Voor ‘Change Becomes Us’, de dertiende studioplaat ondertussen, werden in belangrijke mate oude schetsen opgevist van nummers die live werden gespeeld in 1979 en 1980, maar nooit de studio haalden. (Op het live album ‘Document & Eyewitness’ uit 1981 valt een en ander overigens netjes na te vlooien.) Live spelen was voor Wire altijd al meer dan het afhaspelen van albumnummers: het zorgde voor continu experiment, het hield de band scherp en gefocust en was meteen ook de perfecte uitlaatklep voor hun ongebreidelde creativiteit. Ondanks deze manier van werken is ‘Change Becomes Us’ geen collectie overschotjes of minderwaardig materiaal. Wat wél onmiddellijk opvalt, is dat het geheel uitgesproken toegankelijk en popgetint is. Net zoals op voorganger ‘Red Barked Tree’ van 2010. Het hoekige, scherpe en furieuze van pakweg de ‘Read & Burn’ ep’s is – met uitzondering van bijvoorbeeld ‘Stealth Of A Stork’ – grotendeels verdwenen en maakt plaats voor haast perfecte, maar ietwat brave popnummers als ‘Keep Exhaling’ of ‘Re-Invent Your Second Wheel’. ‘Change Becomes Us’ is een prima plaat, maar geenszins de essentiële Wire release die sommige hysterische popjournalisten er van maken.